Güncelleme Tarihi:
Türkiye'nin ilk sismik araştırma gemisi Barbaros Hayreddin Paşa'nın yurtdışından satın alınarak Türkiye Petrolleri'ne kazandırıldığını anımsatan Yıldız, okyanus ve kutuplarda arama yapma kabiliyetine sahip Turkuaz'ın, Türkiye'nin ekonomik ve siyasi çıkarları açısından çok önemli olduğunu belirtti.
Yıldız, Turkuaz gemisine ilişkin, "MTA'ya yaklaşık 300 milyon lira maliyetle kazandıracağımız bu sismik arama gemisi, ülkemizin petrol ve doğalgaz arama kabiliyetini artıracağı gibi, denizlerimizdeki maden potansiyelinin araştırılması noktasında da yeni ufuklar açacak" diye konuştu.
Bakım ve onarımı da yurtiçinde yapılacak
MTA Turkuaz Araştırma Gemisi, karalardaki jeolojik yapıların denizlerdeki devamlılığının tespiti, deprem, iklim değişikliği, deniz kirliliği ve ekolojik araştırmalar ile deniz altı mühendislik çalışmaları gibi çeşitli disiplinlerde kapsamlı bilgi ve altyapı hizmetleri sunacak.
İki ve üç boyutlu sismik araştırma kabiliyetine sahip Turkuaz, uzaktan kumandalı robot sistemi ile çok amaçlı su altı araştırmaları da gerçekleştirecek. Araştırmalarda elde edilen veriler, gemide bulunan özel laboratuvarlarda analiz edilecek.
Uzunluğu 86 metre, genişliği 23 metre olan Turkuaz'ın bilimsel araştırma ekipman ve sistemleri de dahil tüm bakım-onarım işlemleri yurtiçinde gerçekleştirilecek.
En az 30 yıl süreyle görev yapacak ve 50 personelin çalışacağı Turkuaz'da helikopter pisti de olacak. Gemi, karaya uğramadan 35 gün boyunca denizde arama faaliyetlerini sürdürebilecek. Turkuaz, Savunma Sanayi Müsteşarlığının ihalesi sonucu İstanbul Tersanecilik tarafından yapıldı.
Gemi, İstanbul Denizcilik Gemi Sanayi Ticaret AŞ tarafından denizdeki donatım çalışmalarının tamamlanmasının ardından Savunma Sanayi Müsteşarlığına (SSM), sonra da kullanımı için Maden Tetkik Arama'ya (MTA) teslim edilecek. Gemi, petrol ve gaz araştırmalarından arkeolojik araştırmalara dek pek çok projede görev alabilecek. Gemi ile deniz altının adeta "röntgenini çekmek" mümkün olacak.
MTA TURKUAZ, 86 metre boyu ve 23 metre genişliğiyle Türkiye'nin ilk sismik araştırma gemisi RV Barbaros Hayreddin Paşa'yı, büyüklüğünün yanı sıra sismik operasyon kabiliyeti, ekipman ve laboratuvar imkanlarıyla geride bırakacak.
HELİKOPTER PLAFTORMU DA VAR
Gemide yer alan helikopter platformu, 12 tonluk bir helikopterin gece-gündüz iniş ve kalkışına da imkan sağlayacak.
Gemi, 2 ve 3 boyutlu derin sismik, gravite, manyetik sistemler ve deniz tabanı ayrıntılı görüntüleme sistemleri, uzaktan kumandalı robot aracının yanı sıra su kolonu ve deniz tabanından jeolojik örnekleme yapabilecek ekipmanlarla donatılacak. Alınan verilerin işlemesi, analizi ve değerlendirmesine yönelik jeoloji, jeofizik, hidrografi, oşinografi ve biyoloji araştırma laboratuvarları gemide yer alacak.
Gemi; sismik, jeofizik, jeolojik, jeoteknik, batimetrik, hidrografik, oşinografik, hidroakustik araştırma, depremler, genel jeoloji, uygulamalı jeoloji, çevre jeolojisi ve yer bilimleri ile ilişkili diğer bilim dallarının da araştırma projelerini gerçekleştirme, örnekleme ve veri toplama çalışmalarını gerçekleştirme yeteneğine sahip olacak, petrol ve gaz araştırmaları ile derin jeolojik yapıların araştırılmasında kullanılabilecek, deniz altı arkeolojik çalışmaları da yapılabilecek.
İstanbul Denizcilik'te proje yöneticisi olan Serkan Türk, gemiyi tanıttı. Savunma Sanayi Müsteşarlığı ile 24 Nisan 2012'de imzaladıkları sözleşmenin ardından büyük bir tempoyla çalışmalara başladıklarını belirten Türk, geminin dizayn çalışmalarının Türk mühendisler tarafından SEFT Gemi Tasarım bünyesinde yapıldığını ve tamamen Türk mühendis ve işçilerinin eseri olduğunu ifade etti.