Güncelleme Tarihi:
BDDK'nın, geçen yılın şubat ayında yürürlüğe giren ve bazı ürünlerde kredi kartına taksit sayısını 9 ile sınırlandıran; telekomünikasyon ve kuyumla ilgili harcamaların da aralarında bulunduğu bazı ürün gruplarında ise tamamen kaldıran düzenlemesinin üzerinden 1 yıl geçti. BDDK, bu süre içinde kuyumla ilgili harcamalara ilişkin yeni düzenleme yaparak, ekim ayında kredi kartıyla altın satışına 4 taksit imkanı sağladı.
Bankalararası Kart Merkezi (BKM) verilerine göre, telekomünikasyon sektöründe yapılan alışverişin tutarı, geçen yıl yüzde 25 daralarak 20 milyar 755 milyon liradan 15 milyar 485 milyon liraya geriledi.
Şubattan sonraki dönemde aylık bazda telekomünikasyon sektöründe en fazla alışveriş yapılan ay 1 milyar 303 milyon lira ile ekim olurken, söz konusu ayda gerçekleştirilen alışverişin tutarında 2013'ün aynı ayına göre yüzde 20 düşüş yaşandı.
Kuyumculuk 4 taksitle nefes aldı
BDDK düzenlemelerinden en fazla etkilenen sektörlerin başında kuyumculuk geldi. Kredi kartı ile yapılan kuyumculuk alışverişi, 2013 yılında 12 milyar 72 milyon lira olurken, taksit imkanının kaldırılmasından sonra yüzde 19 azalarak 2014 sonunda 9 milyar 826 milyon liraya geriledi. Geçen yıl en fazla alışveriş yapılan ay 947 milyon lira mayıs olurken, bu ayda yapılan alışverişin tutarı 2013'ün aynı ayına göre yüzde 20 azaldı.
Kuyumculuk sektöründe geçen yıl toplam alışverişte yaşanan gerilemeye karşın, ekim ayında yapılan düzenlemeyle 4 taksit olanağının getirilmesi bu piyasada canlılık yarattı. Ekim ayında 813 milyon lira olan alışveriş tutarı, kasımda 836 milyon, aralıkta da 842 milyon liraya yükseldi.
"Kuyumculukta durgunluk yaşandı"
Ankara Kuyumcular ve Saatçiler Odası Başkanı Hasan Çavuşculu, yaptığı açıklamada, kredi kartı kullanımının Türk insanı açısından yaşam biçimi haline geldiğini belirterek, kart kullanımının tüketicilere kolay alışveriş imkanı sağladığını söyledi.
Kuyumculuk sektörünün müşterileri açısından da benzer bir durumun söz konusu olduğunu dile getiren Çavuşculu, "Bu alışkanlık birden kesilince sektör geçen yıl bir durgunluk yaşadı. Biz bu konudaki sıkıntılarımızı yetkililere ilettik. Son olarak kuyumda taksit yapılmamasına ilişkin düzenleme yerine geçen yılın ekim ayında 4 taksit uygulaması getirildi. O tarihten itibaren de piyasada yeniden bir hareketlenme başladı" dedi.
Kredi kartı ile taksitli alışveriş yapmanın hem tüketici açısından ödeme kolaylığı sağladığını hem de belgeli alışverişe olanak tanıdığını anlatan Çavuşculu, altında taksitin bir tasarruf aracı olarak ekonomiye hiçbir zararının olmadığını kaydetti.
Mobil iletişim sektörü
Mobil İletişim Araçları ve Bilgi Teknolojileri İşadamları Derneği (MOBİSAD) Genel Sekreteri Ömer Kavas da taksit olanağının kaldırılmasının kendi sektörlerini olumsuz etkilediğini söyledi.
Taksit imkanının kaldırılmasının kendilerini çok rahatsız ettiğini ifade eden Kavas, "Düzenleme doğrudan operatörler aracılığıyla satış yapan büyük bayileri etkilemedi. Buna karşın satışlarının yarısını telefon yarısını da aksesuar üzerinden yapan küçük bayiler için satışların yüzde 50 daralmasına yol açtı. Uygulamanın ardından işi bırakanlar, iflas edenler oldu" değerlendirmesinde bulundu.