Güncelleme Tarihi:
Ulaştırma Bakanlığı bürokratları, bu projenin finansmanın AB kaynaklarından karşılandığını dolayısıyla da ihale şekli, ihale prosedürü ve fiyatlandırmanın tamamen AB mevzuatı çerçevesinde yapıldığını vurguladılar. İlk ihaleyi AMD konsorsiyumunun kazandığını ancak fiyatın düşük olduğu gerekçesiyle tahkime başvurduklarını anımsatan yetkililer, ikinci kez yapılan ihaleyi de İspanyol OHL firmasının kazandığını anlattılar.
Ancak bu firmanın da maliyet artışını gerekçe göstererek işi yavaşlattığını belirten yetkililer, "Peki ama bu durumda ne olacak? İş duracak mı" sorumuza şu yanıtı verdiler:
"Hayır durmayacak. Yakında yeniden başlayacaklarını tahmin ediyorum. Görüşmelerimiz devam ediyor."
FİYAT YÜKSELİR Mİ?
Üst düzey bakanlık bürokratı "İlk konsorsiyum da fiyatı gerekçe göstermiş. Dolayısıyla OHL'nin isteği doğrultusunda ilave bir ödenek olabilir mi" sorumuza ise "Hayır kesinlikle olamaz. İhale hangi fiyattan sonuçlandıysa o geçerlidir" yanıtını verdi.
179 MİLYON EUROLUK FARK
AMD Konsorsiyumu ilk ihaleyi 863 milyon 373 bin euroluk eteklifiyle kazanmıştı. Ancak onların işi bırakmalarının ardından yapılan ihalede İspanyol OHL firması 1 milyar 42 milyon euroluk teklifiyle birinci olmuştu. Böylece ilk ihaleye göre fiyat 179 milyon euro yükselmişti.
MAHKEMELİK OLDULAR
Marmaray Projesi kapsamında Gebze-Haydarpaşa, Sirkeci-Halkalı banliyö hatlarının iyileştirilmesi inşaat, elektrik ve mekanik sistemler ihalesi ilk olarak Şubat 2006'da yapılmıştı. İhaleyi Fransız Alstom, Japon Marubeni ile Türk Doğuş İnşaattan oluşan AMD Demiryolu Konsorsiyumu 863 milyon 373 bin euroluk teklifiyle kazanmıştı. Haziran 2007'de de yer teslimi yapılarak işe başlanmıştı. Ancak AMD, Mart 2010'da sözleşme kapsamında fesih bildiriminde bulunmuş; buna karşı Ulaştırma Bakanlığı yüklenicinin ileri sürdüğü nedenlerin geçersiz olduğu karşılığını vermişti. Bunun üzerine AMD, 13 Temmuz 2010'da ICC Tahkime başvurmuştu. Bakanlık yetkilileri tahkim sürecinin hala devam ettiği bilgisini verdiler.
ASKIYA ALINMADI DEVAM EDİYORLAR
Ulaştırma Bakanlığı, bugün basında çıkan haberler üzerine Gebze-Halkalı Banliyö Hatlarının İyileştirilmesi işiyle ilgili açıklama yaptı. Projenin askıya alınmasının söz konusu olmadığı belirtilerek, Ohl- Dimetronic firmalarının yükleniciliğinde devam ettiği vurgulandı. Projenin 26 Ekim 2011 tarihinde imzalandığı ve Haziran 2015'te biteceği açıklandı.
Bakanlık açıklamasının devamında şöyle denildi:
CR3 Sözleşmesi;
- Mevcut banliyö hatlarının iyileştirilmesi ve yüzeysel metroya dönüştürülmesi,
- Asya yakasında Ayrılıkçeşme’den Gebze’ye 43,8 km
Avrupa yakasında Kazlıçeşme’den Halkalı’ya 19,2 km mevcut 2 hatlı demiryolu sistemi yerine 3 hatlı demiryolu sistemi,
- 36 adet istasyonun yenilenerek modern istasyonlar haline getirilmesi ve 1 adet yeni istasyonun inşa edilmesi,
- Mevcut 2 olan demiryolu hat sayısının 3’e çıkarılması ile 3 hattan oluşacak altyapının tamamının yenilenmesi,
- 170 adet Sanat yapısı,
- Boğaz geçiş kesimi dahil tüm hattın elektrifikasyon ve sinyalizasyonu ile hatların işletmeye alınmasını kapsamaktadır
BAKIRKÖY-BOSTANCI 37 DAKİKA
Proje tamamen işletmeye alındığında; iki hatta banliyö trenleri (CR) çalışacak olup; 3.hat şehirlerarası yük ve yolcu trenleri tarafından kullanılacaktır. Ayrıca; Marmaray Projesi ile entegrasyonu sağlandığında Bakırköy-Bostancı arası 37 dakika, Söğütlüçeşme-Yenikapı arası 12 dakika, Gebze Halkalı arası yaklaşık 105 dakika sürecektir.
BOĞAZGEÇİŞİ TAMAM
Ayrılıkçeşme-Kazlıçeşme arası Boğaz Geçiş Kesimi (Tamamlandı):
Demiryolu Boğaz Tüp Geçişi (MARMARAY) kesimi CBTC sinyal sisteminin montaj, test ve devreye alma işlemleri tamamlanarak 13,5 km uzunluğunda 5 istasyondan oluşan hat 29 Ekim 2013 tarihinde işletmeye alınmıştır.
Gebze-Pendik Hat Kesimi; (Tamamlandı )
Gebze-Pendik arası 20 km’lik kesim 29 Nisan 2012’de işletmeye kapatılarak inşaata başlanılmış, Ankara – İstanbul YHT projesine paralel olarak 3. Hattın ve Gebze ile Pendik YHT İstasyonlarının tamamlanması, YHT’nin Pendik’e ulaştırılması hedeflenmiştir.
Bu kapsamda mevcut hatlar sökülmüş,
55 adet Köprü, Altgeçit ve Sanat Yapısı yenilenmiş,
Gebze ve Pendik Transfer İstasyonlarının Betonarme, Mimari ve Elektromekanik işleri tamamlanmış,
Gebze-Pendik arasında kalan 10 adet Banliyö İstasyonunun ise Betonarme, Mimari ve Elektromekanik işleri büyük oranda tamamlanmış,
T3 Hızlı Tren Hattının serimi ve Katener montajları tamamlanmış,
ETCS Sinyalizasyon sistem teşkili yapılarak,Test ve Devreye alma işlemleri sonrası T3 Hattı 25 Temmuz 2014 tarihinde Ankara-İstanbul YHT Projesine paralel olarak işletmeye verilmiştir.
Pendik-İbrahimağa ve Halkalı-Kazlıçeşme Hat Kesimleri; (Devam Ediyor )
Avrupa yakasında Halkalı-Kazlıçeşme arası ve Asya yakasında İbrahimağa-Pendik arası kesimde mevcut hat yapısının söküm işlemleri tamamlanmış,
Mevcut istasyonların yıkım ve kaldırılması işlemleri tamamlanmış,
Yeni İstasyon ve Sanat yapıları için alt yapı aktarımına ve sonrasında betonarme imalatlara başlanılmıştır.