Güncelleme Tarihi:
ÖNCEKİ gün Avcılar’da damperi açık halde üstgeçide çarpan aracın yaptığı kazanın yankıları sürüyor. Uzmanlar, bu araçlarda kullanılan dorselerin yüzde 60’ının merdiven altı tesislerde üretildiğinin altını çiziyor. çiizmekanizmaların bile kullanılmadığı uyarısını yapıyor.
AVCILAR’da üst geçidin yıkılması ve bir kişinin ölümüyle sonuçlanan açık damper faciası, bu tip araçların üretim ve kullanılmasıyla ilgili büyük bir güvenlik açığını ortaya çıkardı. Makine Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi Yönetim Kurulu Sekreteri Cenk Cihangir, “Dorse üreticilerinin yüzde 60’ı maalesef merdiven altı tabir ettiğimiz denetlenmeyen kurumlar. Denetim mekanizması oluşmadan üretim yapan firmalardır. Bundan kaynaklı yönetmelikte de boşluk olduğu için kazaları önceleyecek mekanizmayı kullanmıyorlar” dedi.
ŞOFÖR UYARILIYOR
Avcılar’da meydana gelen kazanın, damperin seyir halindeyken müdahale olmaksızın açılması olduğunu anlatan Cihangir şunları söyledi: “Normalde Türkiye’de üretilen damperlerin şoförü uyaran bir sistemi mevcut. Ancak seyir halindeyken o damperlerin açılmasını önleyen bir sistem yok. Mevzuat da yok. Bu kazaların önlenebilmesi için bu tür damperli araçlara hareket sırasında kasanın arkaya veya yana devrilmesini önleyecek düzenekler takılması ve periyodik olara denetlenmesi şartı getirilmelidir. Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ve TSE bununla ilgili acil olarak yönetmelik ve mevzuat oluşturmalıdır. Bu mevzuata uygun olarak Ulaştırma Bakanlığı da tebliğ yayınlayarak bunun uygulayıp uygulanmadığını denetlemesini yaptırmak zorundadır. Muayene istasyonları da bunu kontrol etmelidir. Bu denetimi yaptırmayan araç sahiplerinin ağır kusurlu olarak işlenip, trafiğe çıkışının engellenmesi gerekiyor.”
Avcılar’daki kazada şoförün aracın hareketlerinden damperin kalktığını anlayabileceğini iddia eden fren konusunda uzman Yüksek Makine Mühendisi Alpay Lök ise, “Aracın damperi kalktığında arkaya yük transferi olur ve ön taraf kalkar. Rüzgar direnci de eklenince şoförün fark etmemesi imkânsızlaşır” ifadelerini kullandı.
Filo mühendisi zorunlu olmalı
ALMANYA’da otobüslerin yılda 1 yapılan muayene dışında 3 kez daha ilave muayeneden geçtiğinin altını çizen Alpay Lök, “Kamyonlar, çekiciler ilave olarak bir kere daha çok detaylı ve sofistike bir muayeneden geçer. Bu muayeneleri de bu iş için yetkilendirilmiş yetkili servisler yapar. Öncelikle dünkü kazada gerekli olan güvenlik düzeneğinin takılmasını isteyen bir mevzuatımız yok. İlave muayenelerimiz yok. Makina Mühendisleri Odasının geliştirdiği ‘Filo mühendisi’ projemiz var. Bu zorunlu hale getirilsin istiyoruz” dedi.
Kaza Meclis gündeminde
CHP İstanbul Milletvekili Umut Oran, Ulaştırma, Haberleşme ve Denizcilik Bakanı Lütfi Elvan’ın yanıtlaması istemiyle bir soru önergesi verdi. Önergesinde şu sorulara yanıt istedi:
Araçlarda damper açılır veya tam kapanmazsa kamyonların hızının 10 kilometreyi geçmesini sınırlayacak tertibat takılması amacıyla yönetmelik değişikliğinin TSE tarafından 2010’da önerildiği halde yaşama geçirilememiş olmasının gerekçesi nedir?
Araçların fenni muayenesinde bu eksiklik neden damperli kamyonlar için ‘ağır kusur’ sayılmıyor?
Makine Mühendisleri Odası İstanbul Şube Başkanı Cenk Cihangir’in işaret ettiği ‘Damper Açılma Güvenlik Düzeneği’ için neden ek önlemler almıyorsunuz?