Güncelleme Tarihi:
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, yarın düzenlenecek Marmaray’ın açılış töreni öncesinde Japonya Başbakanı Shinzo Abe ile Çırağan Sarayı’nda bir araya geldi. Basına kapalı gerçekleşen görüşme öncesinde, Başbakan Shinzo Abe “Yarın Asya ile Avrupa’yı birleştiren Marmaray’ın açılış töreninde bulunmaktan memnuniyet duyarım" şeklinde konuştu. İBB Başkanı Topbaş da Japon Başbakanı “İpekyolu’nun en doğusundan en batısına, kıtaların buluştuğu kente, İstanbul’a hoş geldiniz" diye karşıladı.
BÜTÜN İHTİMALLER DİKKATE ALINARAK HAZIRLANDI
Yaklaşık 30 dakika süren toplantının ardından gazetecilerin sorularını yanıtlayan Topbaş, Marmaray’da sapma ve test sürüşü sırasında kazalar yaşandığına ilişkin iddialara yanıt verdi. “Marmaray’ın çok ileri bir teknoloji ile inşa edildiğini belirten Topbaş “Dönemin en son projesi olması nedeniyle bütün hassasiyetler üzerine konuldu. Boğazın 60 metre altından geçen 12,5 km’lik bir sistem Japon teknolojisi ile gerçekleştirildi. Her türlü ciddiyetle bütün ihtimaller dikkate alındı. Bütün ihtimaller dikkate alınarak hazırlandı, test sürüşleri gayet başarılı" diye konuştu.
ENTEGRE OLAN YENİ HATLARI GÖRMEK İÇİN GÖRSELE TIKLAYINIZ
KARTAL TAKSİM ARASI 54 DAKİKA
Haliç’te test sürüşlerinin devam ettiğini belirten Topbaş "Bu testler olası her türlü ihtimali dikkate alan testlerdir. Bütün aksaklıklar giderildi. Şu anda bir problem olmadığı ilgisi geldi. Bir sıkıntı yok" dedi. Haliç metrosunun Marmaray’a entegrasyonu ve kullanıma açılması ile ilgili olarak ise Topbaş şu açıklamalarda bulundu: “Birkaç gün önce test sürüşlerini başlattığımız Haliç geçişli metro hattımız test sürüşlerinin sonuçlanması sonucunda devreye girecek. Bu da Ocak ayında yetişebilir. Kartal’dan metroyu kullanan bir insan 54 dk sonra Taksim’de olabilecek" Metro yapımı sırasında kent içi ulaşımdaki sorunları dikkate aldıklarını söyleyen Topbaş, vatandaşların basında yer alan tanıtım ve ilanları saklanmalarını belirttiklerini, sorgulanmaya hazır olduklarını ifade etti.
JAPONYA ÖNEMLİ TEKNOLOJİK BİRİKİME SAHİP BİR ÜLKE
Toplantının Japon Başbakanı Shinzo Abe’nin isteği üzerine gerçekleştiğini belirten Topbaş, Japon teknolojisinin dünyada başarılı projelere imza attığının altını çizdi. Japon Başbakanına teşekkür eden Topbaş, toplantıda Japon teknolojisinin İstanbul trafiğine yapacağı katkıyı ele aldıklarını dile getirerek “Japonya köprü yapımında, Marmaray’da ve diğer çalışmalarımızda da devreye girmiş önemli bir teknolojik birikime sahip, ileri teknolojiyi kullanma sistemleri olan bir ülke" şeklinde konuştu. Japon Başbakanının 1983 yılında İstanbul’a geldiğini ileten Topbaş, "Aradan geçen zaman diliminde buradaki gelişmeleri, farklılıkları taktir edeceklerine inanıyorum. İki büyük ülkenin arasındaki dostlukları teknolojik açıdan birbirleriyle paylaşım süreci geliştireceklerine inanıyorum" dedi.
"SİSTEM TAMAMLANDIĞINDA SAATTE 150 BİN YOLCU TAŞINABİLECEK"
Kazlıçeşme Halkalı arasında yapılması planlanan proje ile ilgili olarak ise Topbaş şöyle konuştu: “Devlet Demir Yolları ve Ulaştırma Bakanlığı rayların rehabilitesine ilişkin 2 yıllık tarih verdi. 2 yıl sürecek bu güçlendirme kent banliyösü denilen sistemi de içinde barındıracak. Kent içi ulaşımında hafif metro sistemi olarak devreye girecek bu sistem kente önemli katkı sunacak. Geçmişte gördüğümüz banliyöleri artık düşünmeyiniz. Adeta yarı metro diyebileceğimiz bir siteme kavuşacak.ö Kazlıçeşme’den sonra yapılan ulaşımda zorluk yaşadıklarını dşle getiren Topbaş “Kazlıçeşme’den sonraki ulaşımlarla ilgili shuttlerla destek vermeye çalışıyoruz. Kazlıçeşme’de 40 civarında otobüs devreye girecek. 2 yıl içerinde sistem tamamiyle devreye girdiğinde doğu-batı aksında saatte 150 bin yolcu taşınabilecek" şeklinde konuştu.
'BEN BİNMEM KİMSE BİNMESİN'
TMMOB İstanbul İl Koordinasyon Kurulu Sekreteri Süleyman Solmaz, "(Marmaray Projesi) Tüpler birleştirilerek bu deniz geçişi oluşturulmuştur. Bunlar esnek bir bağlantıyla yapılmıştır. Bu bağlantılarda yırtılma, söz konusu olduğunda tünele su dolacaktır. Böyle bir risk oluşturulduğunda bu problemin çözecek bir senaryo, bir proje geliştirilmemiş bunun için hiçbir önlem alınmamıştır. Bunun için hiçbir önlem alınmamıştır" dedi. Birleşik Taşımacılık Sendikası (BTS) İstanbul 1. Nolu Şube Yönetim Kurulu üyesi Ersin Albuz, "Sistemi kontrol edecek bir kumanda masası oluşturulmamıştır" diye konuştu.
TMMOB Makina Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi’nde, yarın hizmete açılacak Marmaray Projesi’nin risklerine ilişkin bir basın toplantısı düzenlendi.
Toplantıya TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası İstanbul Şube Başkanı Cemal Gökçe, TMMOB İstanbul İl Koordinasyon Kurulu Sekreteri Süleyman Solmaz ve Birleşik Taşımacılık Sendikası (BTS) İstanbul 1. Nolu Şube Yönetim Kurulu üyesi Ersin Albuz katıldı. TMMOB İstanbul İl Koordinasyon Kurulu Sekreteri Süleyman Solmaz, Elektrik Elektronik Yüksek Mühendisi Rıza Behçet Akcan’ın Başbakan, Cumhurbaşkanı, Ulaştırma Bakanlığına ve Devlet Demir Yolları’na bir rapor gönderdiğini ve raporun 11 maddeden oluştuğunu söyledi.
Solmaz, "Raporda şu noktalarda problem var, bu problemler çözülmeden eğer siz Marmaray’ı açarsanız burada ciddi bir risk oluşur ve açmayın. Bu cinayet olur’ diyor" dedi. Solmaz, şöyle konuştu:
"Birincisini söyledim emniyet vagonları yoktur. İkincisi bu sistemin elektronik güvenlik sistemi yoktur. Çünkü proje bir bütün olarak dikkate alınmış ve denilmiş ki proje Gebze’den başlayacak Halkalı’da bitecek ve güvenlik sistemi buna göre oluşturulmuş. Şu anda açılacak tüpün kontrol güvenlik merkezi yoktur. Bunun için ek bir yatırım yapılarak 10 Milyon Euroluk bir yatırım yapılarak ki iddia bu. Behçet Bey, ’Hayır bu bu sorunu çözmüyor’ diyor. 10 milyon Euroluk bir yatırımla Üsküdar’a geçici tüpteki sistemi kontol edecek bir elektrik sinyalizasyon kurulduğunu söylüyor devlet demir yolları. Bu Behçet Bey’in iddiası ’Hayır bu sorunu çözmeyecek’ diyor."
"BAĞLANTILARDA YIRTILMA, SÖZ KONUSU OLDUĞUNDA TÜNELE SU DOLACAKTIR"
Solmaz, şöyle devam etti:
"Bir üçüncüsü bu da projelendirilip senaryolaştırılıp önlemi alınmamıştır. Tüpler birleştirilerek bu deniz geçişi oluşturulmuştur. Bunlar esnek bir bağlantıyla yapılmıştır. Bu bağlantılarda yırtılma, söz konusu olduğunda tünele su dolacaktır. Böyle bir risk oluşturulduğunda bu problemin çözecek bir senaryo, bir proje geliştirilmemiş bunun için hiçbir önlem alınmamıştır. Önemli bir sorundur. Burada deneme seferleri yapılması gerekir. Deneme seferleri bugüne kadar Devlet Demir Yolları’nın diğer ulaşım alanlarında kullandığı dizel lokomatiflerle yapılmıştır. Yolcu ağırlığına denk gelecek yükte yapılmamıştır. Halbuki işletmeye alındığında burada elektirik sistemiyle çalışan lokomotifler kullanılacaktır. İnsan taşınacaktır, farklı bir ağırlıkla ulaşım sağlanacaktır. Bu farklı ağırlığa göre bir deneme yapılmamıştır. Bu çok büyük bir risktir. Bunun mutlaka önlemi alınmalıdır."
Marmaray’ın illa açılacaksa proje tam bittikten sonra hizmete açılması gerektiğini de söyleyen Solmaz, hükümeti eleştirdi.
JAPONYA BAŞBAKANI ABE, HÜRRİYET’E KONUŞTU: YENİ DOSTLUK SEMBOLÜ OLACAK
"BİTMEYEN TÜNEL AÇILIYOR"
Birleşik Taşımacılık Sendikası (BTS) İstanbul 1. Nolu Şube Yönetim Kurulu üyesi Ersin Albuz da yaptığı konuşmasında şunları söyledi:
"Zaten tünel bitmedi ki. Bütün teknik çalışmalar tamamlanmadı. Tamamlanmadan deneme çalışması olmaz. Bunlar ’Deneme sürüşleri yapıyoruz’ diyerek kamuoyunu yanıltıyorlar. Bitmeden deneme çalışması olmaz. 24 saat hala tünelin içerisinde çalışma ve faaliyetler devam ediyor. Hala çalışıyorlarsa bitmemiştir. Bitmeyen tünel açılıyor. Sistemi kontrol edecek bir kumanda masası oluşturulmamıştır. Sinyalleri takip edecek. Aslında bu proje ’Başbakanımızın ben bunu bu tarihte açacağım’ dediği için zoraki açılıyordur. Ben umuyorum ki bu sadece tören olarak kalır. Belki o gün için ulaşım sağlanır. Sonu tam teknik olarak tamamen güvenli bir şekilde gerekli çalışmalar bittikten sonra yolcu taşımasına açılır. Çok ciddi yolcusuz deneme seferleri yapıldıktan sonra, test edildikten sonra açılması gerekiyor. Şu an için tüp aslında teknik olarak açılmaya hazır değil."
"ELEKTRONİK GÜVENLİK SİSTEMİ TAMAMEN OLUŞTURULMAMIŞTIR"
Hazır olmadığını belirttiği Elektronik Güvenlik Sistemi hakkında da bilgi veren Süleyman Solmaz, şöyle devam etti:
"Mevcut güzergahta tren seyir halindeyken iki ayrı merkezde sefer halindeki trenin seyri takip ediliyor. İşte arızalanma söz konusu olabilir, sinyalizasyon sisteminde bir arıza olabilir, raylı sistemde bir arıza olabilir. Tüplerde yırtılma olup, su dolması söz konusu olabilir, Ya da başka bir sebep olabilir. Bunlar elektromekanik olarak kontol ediliyor. Şu anda bu sistem tamamen oluşturulmamıştır. Geçici olarak Üsküdar’a kurulan bir sistemle kontol edilmesi denencektir. Ama bu klasik ve olması gereken tren yollarındaki sinyalizasyonu içermemektedir."
"8 YIL BU PROJEDE FİİLEN GÖREV ALAN ARKADAŞIMIZ SAKIN BİNMEYİN DİYOR?"
"Tünelin içine su sızması noktasında orada o suyu tahliye edecek pompa sistemi var mı?" sorusu üzerine Solmaz, "Bununla ilgili bir proje geliştirilmemiştir" diye konuştu. Marmaray Projesi hakkında kamuoyuna bilgi paylaşımında da bulunulmadığının altını çizen Solmaz, "Marmaray’ı kullanır mısınız?" şeklindeki soru üzerine de şunları söyledi: "Meslektaşımız (Rıza Behçet Akça) ’Sakın binmeyin’ diyor. 8 yıl bu projede fiilen görev alan birisi. Diyor ki , ’Ben binmeyeceğim, kimse de binmesin. Kendisi gelemedi. Rica etti ’aman bunu kamuoyuyla paylaşın bu bir cinayettir’ diyor. Onun sözü" ifadelerini kullandı.