Güncelleme Tarihi:
Türkiye tarihinin en büyük ihalesi büyük bir rekabete sahne oldu. İhalede kapalı zarflarla alınan ilk tekliflerde IC-Fraport ortaklığı 25 yıllık kira bedeli olarak 20 milyar euro artı KDV'lik teklif verdi. Ä°lk tekliflerin ardından Makyol Ä°nÅŸaat, açık artırmanın 78'inci turunda da TAV çekildi. 1 saat 17 dakika süren ihaleyi 96 tur sonunda IC-Fraport'un da çekilmesiye Limak-Cengiz-Mapa-Kolin-Kalyon OGG 22 milyar 152 milyon euro ile kazandı. Â
KDV İLE 26 MİLYAR EURO’YU AŞIYOR
Yüzde 18'lik KDV ile birlikte yüklenici firma 26 milyar 142 milyon Euro ödeyecek. 25 yıllık süreye bölündüğünde, devlet yıllık 1 milyar 100 milyon Euro'luk bir gelir elde etmiş olacak. Biraz daha basit bir hesapla şirket devlete her gün 3 milyon euro civarında bir para ödeyecek.
3. HAVALÄ°MANI Ä°HALESÄ°/ FOTO GALERÄ°
İŞTE DAKİKA DAKİKA AÇIK ARTIRMA BÖYLE YAŞANDI
- 15.03: Açık artırmada ilk olarak TAV Havalimanları fiyatı 20 milyar 50 milyon euroya çıkardı. Ardından diğer firmalar da açık artırmaya katıldı. Fiyat kademe kademe önce 20 milyar 200 milyon doların üzerine, daha sonra 20 milyar 300 milyona çıktı.
- Üç firma da kıyasıya rekabet halinde
- 15.05: Açık artırmanın başlamasında yaklaşık 5 dakika içinde fiyat 20 milyar 360 milyon euroya ulaştı.
- Henüz hiç bir firma mola almadı. Firmalar kimi zaman 1 milyon euro, kimi zaman 20 milyon euroluk artırımlar yapıyor. Â
- 15.09: Fiyat 20 milyar 570 milyon euroya ulaÅŸtı. Â
- İhalede kıyasıya rekabet sürüyor, Limak 20 milyar 730 milyon euro, IC-Fraport 20 milyar 740 milyon euro, TAV 20 milyar 750 milyon euro önerdi
 |
TEMELLERİ 40 YIL ÖNCE ATILDI |
Cumhuriyet tarihinin en büyük ihalesini kazanan Limak-Cengiz-Mapa-Kalyon-Kolin OGG (Ortak Girişim Grubu) bünyesindeki şirketlerin ağırlıklı faaliyet alanları, inşaat, enerji, turizm ve çimento sektöründe yoğunlaşıyor. Ortaklıkta yer alan Limak İnşaat’ın temeli 1976’da atıldı. Faaliyetleri, inşaat ve enerjide yoğunlaşan Cengiz İnşaat’ın temeli ise 1980’de atıldı. Bir diğer ortak MAPA İnşaat ise, MNG Holding bünyesinde yer alıyor. MNG bünyesindeki MAPA’nın kuruluş tarihi ise 1978 olarak kayıtlara yansıdı. Kalyon Grup’un temelini oluşturan Kalyon İnşaat ise 1974’te kuruldu. OGG’nin dördüncü ortağı Kolin İnşaatın temeli ise 1977’de atıldı. Limak-Cengiz-Kolin ortaklığının üstlendiği bir diğer proje ise Yusufeli Barajı. Yusufeli Barajı’nın dünyanın en yüksek 3. Barajı olacağı açıklanmıştı. |
- 15.13: İhale başkanı verilen tekliflerin hızına yetişemediğini söyledi
- 15.17: IC-Fraport ortaklığın fiyatı 21 milyar 50 milyon euroya çıkardı
- Saat 15.18'de TAV Havalimanları Holding mola aldı.
- Böylece daha 20 dakika dolmadan fiyat 1 milyar dolardan fazla artmış oldu
- 15.42: Beklenenden uzun süren molanın ardından 31'ünci tur 21 milyar 56 milyon euro ile tekrar baÅŸladı.Â
- 15.43: İhalede fiyat aralıkları 1-5 milyon euro aralığına kadar indi
- 15.44: Fiyat 21 milyar 158 milyon euroya çıktı.
- 15.46: Fiyat 21 milyar 500 milyon euroya gidiyor
- 15.49: Fiyat 21 milyar 530 milyon euroya çıktı, tüm firmalar arka arkaya artırım yapıyor...
- 15:50: Fiyat hızla 22 milyar euroya doÄŸru gidiyorÂ
- 15.53: Fiyat 22 milyar euroyu aştı, aynı hızla devam ediyor
- 15.55: TAV 10 dakikalık mola aldı...
- 16.02: 22 milyar 35 milyon euroluk teklifle moladan döndüler
TAV ÇEKİLDİ
- 16:03 78'inci turda TAV Havalimanları Holding çekildi
- 16.05: Fiyat 22 milyar 125 milyona çıktı, Limak ile IC-Fraport arasında büyük çekişme var
- 16:06 Fiyat 22 milyar 130 milyona çıktı.
- 16.06: IC-Fraport mola aldı
- 16.15: Ä°hale kaldığı yerden devam ediyor, fiyat 22 milyar 140 milyon euroya çıktıÂ
-16:17: 22 milyar 152 milyon euro ile ihaleyi Limak-Cengiz-Mapa-Kalyon-Kolin OGG kazandı.
25 YILDA EŞİT TAKSİTLERLE ÖDENECEK
İhalenin ardından bir açıklama yapan Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, 5 ortak olarak müracat ettikleri ihaleyi kazanmaktan duydukları memnuniyeti ifade etti. Havalimanına ihale bedeli haricinde 10 milyar 242 milyon euroluk yatırım yapacaklarını söyleyen Özdemir, havalimanını 2018 sonuna doğru hizmete açacaklarını kaydetti.
Özdemir, 22.1 milyar euroluk ihale bedelini 25 yıl boyunca eÅŸit taksitler halinde ödeyeceklerini söyledi. Özdemir, finansman konusunda da hem yurtiçine hem de yurtdışına bakacaklarını ve en uygun modeli bulacaklarını söyledi.Â
TÃœRKÄ°YE'NÄ°N 50 YILINA HÄ°TAP EDECEK
Â
Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, "Adil şeffaf bir yarış oldu. Bu havalimanı, Türkiye'nin belki gelecek 50 yılına hitap edecek" dedi. Buraya ciddi yatırım yapılacağını, sıfırdan bir havalimanı inşa edileceğini anlatan Yıldırım, şöyle devam etti:
"Arazide, 6 pisti ile 1,5 milyon metrekare terminali ile ve her türlü diğer yardımcı tesisleriyle 80 milyon metrekarelik alanda büyük bir havalimanı kuruluyor. Bu havalimanı, Türkiye'nin gelecek belki 30 yıl, 50 yılına hitap edecek bir havalimanı olacak. Bu havalimanı, sadece Türkiye'nin ihtiyacını görecek bir havalimanı değil aynı zamanda batıdan doğuya, doğudan batıya, Afrika'dan Avrupa'ya hava trafiğinin uğrak noktası olacak. Yüzyıllardan bu yana kervan yollarına ev sahipliği yapmış Türkiye, son 10 yılda sivil havacılıkta ortaya koyduğu vizyonla birlikte böylesine bir gelişmeyi de başarmış durumdadır."
       Â
Yapılacak yatırımın bedelinin ortalama 10 milyar Euro olacağını ifade eden Yıldırım, "Bunun finans maliyeti, kira bedeli, KDV'sini de koyduğumuz zaman yaklaşık 90 milyar liraya ulaşan bir rakamdır. Bu rakam, bizim 10 yıldır devlet bütçesinden Ulaştırma Bakanlığı olarak aldığımız paradır. Devlet bütçesinden 10 yılda bölünmüş yollar, hızlı trenler, limanlar, terminaller için aldığımız kamu kaynağını yeni İstanbul havalimanı ile tekrar ödemiş oluyoruz" dedi.
İhalede kapalı zarfta alınan ilk teklifler şöyleydi:
IC-Fraport: Â 20 milyar euro
Makyol: 4 milyar euro
Limak-Cengiz-Mapa-Kalyon OGG:Â 12 milyar 682 milyon euro
TAV Havalimanları: 9 milyar euro
Üçüncü havalimanı, Ä°stanbul’un Avrupa yakasında Yeniköy ve Akpınar yerleÅŸim yerleri arasında, Karadeniz sahil ÅŸeridinde yer alan yaklaşık 77 milyon metrekare büyüklüğündeki bir alana yapılacak.Â