Güncelleme Tarihi:
Alman basınında yer alan haberlerde, General Motors’un sahibi olduğu Opel otomotivcilik şirketinin Bochum tesislerindeki otomobil montajını 2016 yılında sona erdirme kararı alma kararı, bir dönem Ruhr Havzası’nın önemli sanayi merkezlerinden Bochum kenti için bu haber ağır bir darbe olduğu belirtildi. 2008 yılında da mobil telefon markası Nokia’nın, Bochum’daki tesislerini işgücü maliyetinin düşük olduğu Romanya’ya taşıyarak binlerce Alman’ı işsiz bıraktığı hatırlatıldı.
ŞEHRİN EN BÜYÜK ŞİRKETİ
Nokia’nın fabrikasını kapatıp 4 bin kişinin işsiz kalmasından sonra Opel kentin en büyük işvereni durumuna geldiğine de dikkat çekildi. Nokia’nın gidişiyle Bochum Belediyesi’nin yılda 25 milyon euroluk kurumlar vergisi kaybına uğradığı ifade edildi. Bochum da 1970’li yılların başlarında demir-çelik endüstrisinin küçülmesiyle başlayan krizin, geleceği olan sektörlerdeki uluslararası şirketlere açılarak göğüslemeye çalıştığı kaydedildi.
25 BİN'DEN 3 BİN 200 KİŞİYE İNDİ
Bochum belediyesinin eski idari işler müdürü Paul Aschenbrenner, o yıllarda Opel’i kırmızı halıyla karşıladıklarını anlatırken, “1 milyon 300 bin metrekarelik arsa satın alıp, Adam Opel Anonim Şirketi’ne devrettik. Opel sayesinde 25 binlik istihdam yaratmış olduk. Bugün 3 bin 200 kişinin kalmış olması zamanla ne kadar küçüldüğümüzü göstermeye yeter” dedi.
Aschenbrenner, General Motors’un fabrikayı kapatması halinde belediyenin çok büyük rakamda kurumlar vergisinden olacağı kaydedilirken, Ruhr Havzası Sanayi ve Ticaret Odası sözcüsü Rouven Beeck de, sanayi şirketlerini kazanmak için harcadıkları çabanın boşa gittiğini söyledi. Beeck, “General Motors şirketinin işletmecilik anlayışı hem hatalı, hem de vefasızlık örneğidir. Bunu bütün açıklığıyla dile getirmek gerekir” dedi.
ALMAN MEDYASI BÜYÜK YER VERDİ
Almanya’da doğrudan ve dolaylı olarak 20, 25 bin kişinin Opel’den ekmek yediği belirtilirken, bugünkü gazelerde de şok etkisi yaratan karar geniş yer aldı.
Süddeutsche Zeitung, General Motors (GM) tröstünün, sahibi olduğu Opel otomotivcilik şirketinin Bochum tesislerindeki otomobil montajını 2016 yılında sona erdirme kararını değerlendirirken, kulağa pek hoş gelmese de Bochum’daki Opel tesisleriyle ilgili kararın belki de geç bile alındığını yazdı. Gazete Avrupa’daki otomobil endüstrisinin genel olarak büyük bir sıkıntı içine girdiğini, Ford’un, daha önce Avrupa’daki 3 tesisini kapatacağını duyurduğunu hatırlatırken, “Bunlar arasında 4 binden fazla kişinin istihdam edildiği Belçika’nın Gent kentindeki tesisler de bulunuyor. Peugeot, Citroën ve Fiat da otomobil üretimini düşürüyor. Volkswagen, Audi, Daimler ve BMW ise henüz Asya ve Kuzey Amerika'da iyi giden satışlarından memenun ama onlar da kendilerini durgunluğa hazırlıyor. Opel'in, bu krizin ardından hiç değilse iyi bir marka olarak kalmayı başarmasını temenni etmekten başka çare yok" diye devam etti.
Der Tagesspiegel gazetesi ise Opel’in Bochum tesislerindeki gelişmeleri, Sosyal Demokrat Parti’nin hafta sonunda resmen başbakan adayı olarak seçtiği Peer Steinbrück'ün seçim kampanyası ile birlikte ele aldı. Gazete, Peer Steinbrück için Bochum tesislerinin kapatılmasının büyük bir seçim hediyesi olacağını öne sürerken, “Her tespit belki tutarsızlık gibi algılanabilir. Ancak Opel fabrikasının bulunduğu Kuzey Ren Vestfalya eyaletinin eski başbakanı olan Sosyal Demokratların başbakan adayı, seçim kampanyasında mutlaka işleyecektir. Bu durum, Steinbrück için büyük bir şans ama Opel için de büyük bir tehlike barındırıyor. Eğer Steinbrück akıllı bir adamsa kurtarıcı rolüne soyunmaz” diye yazdı.