Güncelleme Tarihi:
BİR süredir bazı televizyonlarda yanıltıcı tanıtımlarla yapılan bal satışları ilgili kurumları harekete geçirdi. Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, taklit yapıldığı kesinleşen Kayserilioğulları Gıda Sanayi Ticaret Ltd. Şti’ne ait Oskar markalı süzme çiçek balı ile Tadaban Gıda Sanayi İç ve Dış Ticaret Ltd. Şti’ye ait Maxitat markalı süzme çiçek ballarının laboratuar sonuçlarının olumsuz bulunduğunu açıkladı. Bu iki firmaya 11 bin 800 TL ceza uygulanacak. Reklam Kurulu da iki firmanın TV reklamlarını inceledikten sonra toplam 155 bin TL idari para cezası uygulama kararı aldı. Kurul, Balçiçeği Gıda İnşaat Kozmetik ve Bitkisel Ürünler Dış Ticaret ve Pazarlama Ltd Şirketi’ne 73 bin 966 lira idari para cezası ve reklamlarını durdurma cezası verirken, Anaarı Gıda İnşaat Otomotiv Güvenlik Sistemleri Dış Ticaret Pazarlama Sanayi ve Ticaret Ltd. Şirketi’ne de 81 bin 554 lira idari para cezası kararı aldı.
Teşhir edeceğiz
Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı Mehdi Eker de, TV8’de bir televizyon programında gıda, tarım ve hayvancılığın sorunlarını değerlendirdi. Gıda güvenliğini ihlal eden firmaların isimlerinin her zaman teşhir edileceğini ifade eden Eker, “Gıda güvenliği ile ilgili 102 tane yönetmelik yayınladık. Ocak ayında ve orada ‘artık bundan sonra kim yanlış yaparsa teşhir edeceğiz’ dedik. Tespit ettiğimize en büyük ceza budur. Kapatma cezası, ürün toplama cezası zaten var. Bugün Tarım Bakanlığı’nın internet adresinde bal ile ilgili 2 firmanın teşhir edildiğini göreceksiniz. Şu marka ve üründe içine olmaması gereken maddeler konmuş, tüketici aldatılmış, firma şudur, markası da budur denecek ve kamuoyu bilgilendirilecek. Bu Türkiye’de bir ilk. Yasal olarak mümkün değildi, yasayı değiştirdik” değerlendirmesinde bulundu.
Aldatıcı reklama da ceza
Reklam Kurulu da, reklamlarında “organik bal”, “kalite ödüllü bal”, “birçok hastalığa iyi gelen bal” gibi ifadeler kullanarak tüketiciyi aldatan 2 bal firmasına toplam 155 bin lira para cezası verilmesini kararlaştırdı. Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı da, son günlerde bal reklamlarıyla ilgili olarak bakanlığı bünyesindeki birimlere çok sayıda şikayet geldiğini söyledi. Bal tanıtımına yönelik yapılan bazı reklam ve ilanlarda yanıltıcı ve aldatıcı unsurlara sıklıkla yer verildiğini gözlemlediklerini anlatan Yazıcı, bu nedenle tüketicilerin maddi ve manevi zarar görebildiğini kaydetti. Şikayetlerin artması üzerine bakanlığı bünyesindeki Reklam Kurulu’nun bal firmalarını mercek altına aldığını ifade eden Yazıcı, ilk etapta 2 firmaya ceza verildiğini, ancak mevzuat hükümlerine aykırı olarak yapılan diğer bal reklamları üzerindeki incelemelerin de sürdürdüğünü bildirdi. Ticari reklam ve ilanlarda uyulması gereken ilkelerin belli olduğuna işaret eden Yazıcı, “Tüketiciyi aldatanların gözünün yaşına bakmayız” diye konuştu.
Bakanlık bütün balları denetlemez
REKLAM Kurulu, Balçiçeği Gıda İnşaat Kozmetik ve Bitkisel Ürünler Dış Ticaret ve Pazarlama Limited Şirketi’nin reklamlarını inceledi. Kurul yetkilileri, reklamlarda, “Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’nın denetiminde, analiz raporlarını bulunduran bir firma” olduğunun iddia edildiğini belirterek, şu bilgileri verdi: “Bir bal üreticisi firmanın tüm ürünlerinin bakanlık kontrolünde olması mümkün değildir. Yine aynı reklamda ‘Gerçek bal’ konsunda yanıltıcı yöntemler anlatılıyor ki gerçek balın ayırımı yalnızca laboratuar analizleriyle yapılabilir.”
Kurul, ayrıca firmanın “1 kilogram” diye sattığı balın daha düşük gramajda olduğunu, “Firmamız 2011 yılı Tüketici Akademisi Ödülü ve Avrupa Birliği Kalite Ödüllü” şeklinde tanıtım yaptığını, ancak bu ödüllerin hangi kuruluş tarafından, hangi kriterlere göre, verildiğinin belirtilmediğini tespit etti. Balçiçeği Gıda İnşaat Kozmetik ve Bitkisel Ürünler Dış Ticaret ve Pazarlama Limited Şirketi’ne 73 bin 966 lira idari para ve reklamlarını durdurma cezası verdi.
‘Hastalık tedavi ediyor’ izlenimi veriliyor
REKLAM Kurulu, Anaarı Gıda İnşaat Otomotiv Güvenlik Sistemleri Dış Ticaret Pazarlama Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi adlı firmaya ait internet siteleri ile muhtelif televizyon kanallarında yayınlanan reklamları da inceledi. Ambalaj üzerinde “organik” ifadesine yer verildiği, ancak tüm ürünlerin organik ürün sertifikasına sahip ürünler kapsamında olmadığı tespit edildi. Firmanın internet sitesinde ve televizyon reklamında da söz konusu balın “doğal bir bal olduğu ve öksürük, soğuk algınlığı, nezle gibi hastalıkları tedavi ettiği” şeklinde yanıltıcı sağlık beyanlarına yer verildiği, belirlendi. Kurul, Anaarı Gıda İnşaat Otomotiv Güvenlik Sistemleri Dış Ticaret Pazarlama Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi’ne, reklamlarını durdurma ve 81 bin 554 lira idari para cezası verilmesini kararlaştırdı.