Güncelleme Tarihi:
DÜNYA bor rezervlerinin yüzde 70’inden fazlasına sahip olan Türkiye’de, bor üzerine tamamlanan ve devam eden projelerin çıtası, borla çalışan otomobilin test edilmesiyle yükseldi. Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) ve Ulusal Bor Araştırma Enstitüsü bünyesinde yürütülen projeye toplam 334 proje başvurusu yapılırken, 101’i tamamlandı. Bu kapsamda projelendirilen sodyum borhidrürlü yakıt pilli aracın da test sürüşünü Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat Ergün gerçekleştirdi. Sodyum borhidrür yakıt pilli araç projesi 2009 yılı aralık ayında Ulusal Bor Araştırma Enstitüsü (BOREN) desteğiyle TÜBİTAK Marmara Araştırma Merkezi’nde (MAM) başladı. Proje kapsamında araç üzerine entegre borhidrürden hidrojen üreten sistem geliştirildi ve yine araç üzerinde bulunan yakıt piline beslenerek aracı sürmek için gerekli enerji üretildi. Nihat Ergün, hammaddesi bor olan yakıt pilleriyle çalışan araçlar konusunda Türkiye’de önemli çalışmalar yapıldığını belirterek, şunları söyledi: “Dünya bor rezervinin yüzde 70’inin ülkemizde bulunması bu alandaki çalışmalarımıza ayrı bir anlam katıyor. Yapılan araştırma ve geliştirme faaliyetleri, cam, seramik, tarım ve çimento gibi sektörlerde kullanılan bor elementinin, otomotiv sanayisinde de etkili kullanılabileceğini gösteriyor.”
Bor pilin avantajı var
Elektrikli araçlarda kullanılan lityum iyon pillerin araç içerisinde fazla yer kapladığını, hacmine göre düşük verimde enerji sağladığını belirten Ergün, şöyle konuştu: “Yapılan araştırmalar bor kullanılan yakıt pillerinin mevcut pillere nazaran birçok avantajı olduğunu gösteriyor. Bor içerikli pillerdeki verimliliğin oldukça yüksek değerlerde olması, elektrik üretim sürecinde hareketli hiçbir parça bulunmaması nedeniyle gayet sessiz çalışması, düşük hacimli ve uzun ömürlü olması ve motorlardaki gaz emisyonlarının da oldukça düşük olması diğer pillere göre bor yakıtlı pillerin önemli avantajları arasındadır.”
Performanstan memnunum
Bu çerçevede, bor içerikli yakıt pilleri geliştirilmesi amacıyla, TÜBİTAK ve Ulusal Bor Araştırma Enstitüsü bünyesinde bir proje yürütüldüğüne işaret eden Ergün, söz konusu proje çalışmaları sonucu yapılan testlerde gayet olumlu ve güzel sonuçlar alındığını söyledi. Ergün, kendisinin de bor içerikli pil ile çalışan otomobille yaptığı test sürüşünde aracın performansından memnun kaldığını ifade etti.
900 milyon ton bor rezervi var
ULUSAL Bor Araştırma Enstitüsü (BOREN) verilerine göre, dünya rezervinin yüzde 70’inden fazlasına sahip olan Türkiye’de yaklaşık 900 milyon ton bor rezervi tespit edildi. Tarım, ahşap, selülozik izolasyon, çimento, yakıt, enerji alanında kullanımı için 101’i tamamlanmış, 43’ü devam eden, 24’ü değerlendirme ve 1’i onaylanıp sözleşme aşamasında olan projeyle birlikte toplam 334 çalışma bulunan borla ilgili en son “Doğrudan Sodyum Bor Hidrürlü Yakıt Pili Üretimi ve Entegrasyonu”yla ilgili Türk Patent Enstitüsü’nden patent de alındı.
Türk Silahlı Kuvvetleri arazide daha hafif olan bor yakıtlı pile geçebilir
BAKAN Nihat Ergün, bor içerikli yakıt pillerinin, farklı bir alternatif olarak karşımızda durduğunu ifade ederek, şu değerlendirmeyi yaptı: “Yerli otomobil üretimi için girişimde bulunacakların üretim aşamasında bu konuya yönelik de ARGE çalışmaları yapmaları gerekiyor. Geliştirilecek bu piller sadece otomotiv sanayinde değil, savunma sanayinde de kullanılabilir. Özellikle, Türk Silahlı Kuvvetlerinin arazide kullandıkları ağır bataryalar yerine daha hafif ve daha fazla enerji veren bu pillerin kullanılması mümkündür. Bu alana yönelik yapılan tüm çalışmalardan amacımız Türkiye’yi, teknolojiyi takip eden değil, belirleyen bir ülke haline getirmektir. Kendi potansiyelimizi açığa çıkaracak bu tür yenilikçi projeler, bizim için son derece değerlidir, anlamlıdır. Bakanlık olarak her zaman teknolojik gelişmenin, araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin ve de yüksek katma değer oluşturan projelerin destekçisi olduğumuzu da hatırlatmak istiyorum.”
Tamamen yerli yapıldı menzili 100 kilometre
SODYUM Borhidrür Yakıt Pilli Aracın projesi kapsamında araca uygun yakıt depolama, gaz yıkama, hidrojen üretim reaktörünün tasarımı ve üretim katalizörlerinin sentezi yapıldı. 3 dakika içinde tam kapasitede gaz üretimine başlayan sistemde, üretilen gaz 3 kW’lık yakıt pilini çalıştırabiliyor. Tamamen yerli yapım gerçekleştirilen araç içinde 20 beygirlik elektrik motoru bulunuyor. Proje için yaptırılan yerli motor ile aracın maksimum hızı 80 km/saat ve menzili 100 km olarak ölçüldü. Araç 1 kilogram borhidrür ile 35 kilometre yol gidebiliyor.