Güncelleme Tarihi:
Dünyanın en büyük arama motoru Google, en saygıdeğer marka sıralaması olarak kabul edilen BrandZ Top100’de son dört yıldır lider oluyordu.
Apple’ın marka değerinin Google’ın önüne geçmesinin en büyük nedeni iPad tablet bilgisayarların ve iPhone modellerinin kullanımlarının hem bireysel hem dekurumsal alanda artması oldu.
WPP tarafından sunulan ve Millward Brown Optimor tarafından hazırlanan BrandZ Top 100 En Değerli Marka Araştırması, dünyanın en değerli markalarının dolar üzerinden değerlerini belirliyor ve sıralamasını yapıyor. Araştırma, finansal verilerle tüketici marka varlığı ölçümlerini birleştiriyor.
En Değerli Global Markalar 2011
Sıralama | Marka | Değer (milyar $) | 2010’a göre marka değeri değişimi |
1 | Apple | 153,285 | +84% |
2 | 111,498 | -2% | |
3 | IBM | 100,849 | +17% |
4 | McDonald’s | 81,016 | +23% |
5 | Microsoft | 78,243 | +2% |
6 | Coca-Cola* | 73,752 | +8% |
7 | at&t | 69,916 | - |
8 | Marlboro | 67,522 | +18% |
9 | China Mobile | 57,326 | +9% |
10 | GE | 50,318 | +12% |
Millward Brown’un CEO’su Eileen Campbell “Marka değerlendirmemiz kurumun paydaşları için uzun süreli ve gerçek bir değer yaratma gücü için önemli ölçümlerdir. Apple, markasını büyüterek ve sürekli yenilenerek yüksek kalite fiyatı talep edebiliyor. Apple, ekonomik dalgalanmalara rağmen, global bir başarı sağlayarak diğer markalara örnek oluyor” dedi.
Eileen Campbell, iş liderleri uzun dönem finansal değer yaratmak ve yetkinlik kazanmak için marka yönetimine ağırlık verebileceğini belirterek, 2010 yılında dünya sermaye piyasasındaki yüzde 13’lük genel gelişmeye kıyasla en iyi markaların yüzde 30 daha hızlı büyüme gösterdiğinin altını çizdi.
Her 5 Markadan biri BRIC’ten
Bu yıl listedeki 19 marka gelişmekte olan pazarlardan çıktı. Bu sayı 2006’da 2, 2010’da ise 13’tü. BRIC markalarının büyüyen varlığı bu ülkelerdeki insanların alım gücünün arttığının bir göstergesidir. Bu markaların birçoğu yerel müşteri bazında yükselişe geçerken, Brezilya’da Petrobas (13.4 milyar dolarlık değeriyle 61’inci sırada) Hindistan’da ICICI Bank (14.9 milyar dolar değerle 53’üncü sırada) ve Çin’in en büyük arama motoru Baidu gibi markalar uluslararası pazara açılma niyetinde. 22.5 milyar dolar marka değeriyle NASDAQ göstergelerinde yer alan Baidu 46 sıra ilerleyerek 29’uncu sırada yer alıyor. Bu başarılara rağmen, BRIC ülkelerindeki tüketiciler, Batılı markaların tarafını tutuyor. Örneğin, Louis Vuitton, BRIC bölgesindeki bu yeni enerjiden faydalandı. (Brezilya, Louis Vuitton için ikinci en büyük Pazar) marka değerinde yüzde 23’lük artışla 24.3 milyar dolarlık lüks perakende markası sıralamada 26’ncı oldu ve 2010 sırlamasına göre 3 sıra yukarı çıktı.
Eski-miras markalar teknoloji çağına ayak uyduruyor
Coca-Cola (6. sıra), GE (10. sıra), IBM (3. sıra) ve McDonald’s (4. sıra), 50 yıldan fazladır ayakta kalarak global marka güçlerini göstermiş oldu. Liderlik, strateji ve taktikleri bir kenara bırakırsak, tüm bu şirketlerin ortak noktası markalarını tüketiciyle bağlantılı olarak global başarı için kullanıyor olmaları.
Teknoloji ve telekomünikasyon markaları listede ağır basıyor
Listenin 3’te birini oluşturan teknoloji markaları günlük yaşantımıza olan bağlantılarını göstermeye devam ediyor. Apple sıralamada başı çekerken 111.5 milyar dolarlık marka değeriyle Google 2’nci sırada onu takip ediyor. IBM 100.9 milyar dolarlık marka değeriyle 3’üncü sırada yer alıyor.
Facebook Top 100 sıralamsına bu yıl 35’inci sıradan giriş yaparak en yüksek marka değer artışıyla yüzde 246 ile 19.1 milyar dolarlık bir değer kazanıyor.
Çevirimiçi (online) perakendeci Amazon, Wallmart’ı geçerek 1 numaralı perakende markası oldu. Genel sıralamada 14’üncü sırada yer alan Amazon yüzde 37’lik büyümeyle 37.6 milyar dolarlık marka değerine sahip oluyor.
Değeri en çok artan sektör Fast food, lüks tüketim ve teknoloji oldu
Araştırmada yer alan 13 sektör bir önceki yıla göre değer artışı elde etti. Fast food sektörünün yüzde 22’lik sektör büyümesini, yüzde 19 ile lüks tüketim ve yüzde 18’lik bir büyüme ile teknoloji sektörü takip ediyor. Likit ve gaz yakıt sektörü yüzde 1 ile en yavaş büyümeyi gösterdi.
Teknoloji ve yakınlaşma marka dayanışmasını yarattı
Markalar tüketicinin kalbini ve beynini fethetmek için hiç olmadıkları kadar teknolojiye bağımlı hale geldi.Burberry, Chanel, Louis Vuitton ve Coca-Cola’nın marka değeri sosyal medya ve uygulamaları kullanarak teknolojiden faydalandı. Aynı zamanda, fiziksel dünyadaki uygulama, aygıt ve işletim ortamı arasındaki karşılıklı bağımlılık markalar arasında benzer bir bağlılık yaratıyor.
Risklerinin farkında olan markalar, bu bağlantıları büyüme ve değer lehine kullanabiliyor.