Oluşturulma Tarihi: Aralık 08, 2010 00:00
Sanayi Kongresi’nde konferans veren Harvard Üniversitesi Uluslararası Kalkınma Merkezi Direktörü Prof. Ricardo Hausmann, Türkiye’nin ihracat ürünleriyle ilgili dönüşümün çok etkili olduğunu vurguladı ve şöyle konuştu: “Siz her yere sıçrayan maymunlarsınız. Bunun için sizi tebrik ediyorum. Ürün ormanı içerisinde üzerine atlayabileceğiniz kaç tane ağaç var? Çok iyi bir durumdasınız, çünkü bulunduğunuz yerin yakınında üzerine atlayabileceğiniz birçok ağaç var. Diğer ürünlere, ağaçlara atlamak bakımından Yunanistan, Meksika, Brezilya’dan çok daha önemli avantajları olan bir ülkesiniz. Yakınınızdaki ağaçlar ne kadar fazlaysa gelecekteki büyümeniz de o kadar hızlı oluyor. Ne kadar çok ağacınız olursa gidebileceğiniz o kadar çok yeriniz olur. Maymunların her yere sıçramasını ve ormanın her yerine yayılmasını istiyoruz.”
Hindistan’a odaklanın
Hausmann, ABD’nin Kongo’dan 387 kat daha zengin olduğunu ifade ederek, fakir ve zengin ülkeler arasındaki gelirlerin farklılaşmasının çok arttığını, Adam Smith “Ulusların Zenginliği” kitabını yazarken bu farkın 4, şu anda ise 400 kat olduğunu söyledi. Hausmann, büyümenin başını zengin ülkelerin çektiğini belirterek, artık yavaş yavaş birbirine yaklaşma olacağını vurguladı. Hausmann, “Türkiye’nin ihracatının ne kadar benzeştiğine bakılırsa, Almanya ve Çin, sizin sattığınızı değil, en çok başka şeyleri alıyor. Halihazırda en çok Hindistan sizin ihraç ettiğiniz kalemleri ithal ediyor. 2020’de Hindistan dünya büyümesine ABD kadar katkıda bulunacak. Sizin şu anda ihraç ettiğiniz ürünlere uygun bir ülke. Herkes Çin’den bahsediyor, siz Hindistan’a yoğunlaşın” diye konuştu.
Avrupa daha az önemli
Türkiye’nin büyümesi için Avrupa’nın eskisi kadar önemli bir kaynak olmayacağını, diğer ülkelerin çok daha büyük pazar olacağını vurgulayan Hausmann, “Büyümenin yolu; daha karmaşık ürünler yapabilmek için yetkinliklerin artırılmasından geçiyor. Fakir ülkeler aynı ürünü daha çok üreterek zengin olamaz, ürettiği ürünün türünü değiştirerek zengin olur” dedi. Bazı ülkelerin her şey, bazı ürünleri ise az sayıda ülkenin yaptığını, yoksul ülkelerin az sayıda ürün ürettiğini ifade eden Hausmann, insanlar ve şirketlerin uzmanlaştığını, ülkelerin ise farklılaştığını, bir ülkenin ihracat ürünlerine bakılarak, gelecekte ne kadar zengin olabileceğinin görülebildiğini kaydetti.