Güncelleme Tarihi:
102 yıllık Koska'nın yeni yolu / 1. bölüm
- Helva malzemesinin tamamı Türkiye'de mi üretiliyor?
Esasında seneler evvel Türkiye’den susam kullanıyorduk ama Türkiye’ deki susam hem fiyat açısından hem miktar açısından uygun gelmiyor. O nedenle susamı ithal ediyoruz. Türk susamının kalitesi çok iyi olmasına karşın üretimi daha çok Etiyopya, Sudan, Hindistan gibi 3. dünya ülkelerinde üretimi gerçekleştiriliyor.
- Susam nasıl helva oluyor?
Susamı alıyoruz, ayıklıyoruz, temizliyoruz, kavuruyoruz ve değirmenlerde ezerek bunu krem haline getirip tahin oluşturuyoruz. Tamamen doğal bir süreç, hiçbir katkı maddesi yok. Tahinden de şekerle birlikte helva elde ediyoruz.
- Sizin satışları en çok ne etkiler?
Yazın satışlar düşer genelde. Biz kış aylarında, soğuk aylarda daha fazla iş yaparız. Ama bu sefer yaz Ramazan'a denk geldiği için bir düşüş olmaz.
- Pazar payınız nedir?
Sektöre helva-reçel-pekmez olarak baktığınızda yüzde 75 gibi bir paya sahibiz.
- Sektörde rekabet ne durumda?
Son 5 senedir bizim yaptığımız ürünleri yapmaya çalışan çok fazla sayıda firma ortaya çıktı. Bir de yöresel helvacılar var. İşte Bandırma helvası, Eskişehir helvası gibi usta yöresel helvacıların sayısı da fazla. O nedenle yoğun bir rekabet olduğunu söyleyebilirim.
- Ciroda en büyük pay nereden geliyor?
Helvadan geliyor. Cironun yüzde 50'si civarında.
- Peki giderek artıyor mu azalıyor mu bu oran? Çünkü bayağı bir ürün çıkarttınız...
Şirketin grafiğine baktığımızda helvanın toplamdaki payı azalıyor gibi gözüküyor. Ama onun yanında krokan, reçel ve lokumun artıyor.
- En dikkat çekici artış hangisinde?
Krokan diyebilirim, giderek artıyor. Çok lezzetli ve ufak bir ürün olduğu için benzinliklere, marketlere, ufak büfelere girebiliyor. Yani yayılımı daha geniş.
- Koska'da kaç kişi çalışıyor?
Şu anda grup olarak perakende ve üretim hepsinde 600'e yakın çalışanımız var.
- Perakendede belirli bir hedefiniz var mı?
Perakende ayağında büyüme hedefimiz var. Bizim Lezzet-i Harikalar Diyarı diye 4 tane mağazamız var. Bunlara yeni mağazalar eklemeyi planlıyoruz.
- Kaç mağaza?
Yıl sonuna kadar 2 tane açıp ondan sonra ilk çeyrekte de 2-3 tane açmayı planlıyoruz. Bunların hepsi İstanbul'da olacak. Sonra da Bursa, İzmir , Ankara gibi yakın yerlere yayılmaya gayret edeceğiz.
- Yeni ürünler gelecek mi?
Organik ürünlerde çok yol aldık ve bunun gelecekte iyi bir pazar olduğunu düşünüyoruz.
İlk olarak organik tahini, sonra pekmezi ve balı yaptık. Şimdi de 4 organik reçelimiz var. Biz bu pazarda biraz daha yol alıp ürün çeşitlendirip yaygınlığımızı artırmayı planlıyoruz.
- Şirketteki hisse yapısı nasıl?
Yüzde 100 aile şirketiyiz, hiçbir yabancı ortak yok.
- Olacak mı?
Şu anda böyle bir plan da teklif de yok. Ama belki ileride borsaya açılabiliriz.