Güncelleme Tarihi:
I. Bölüm: Yeni sistemle yakıt tüketimini azaltacak
- Ticaride en çok hangi aracı sattınız?
En çok Fiorino sattık. Zaten onun türünde bir araç daha önce pazarda yoktu. Kendi başına bir segment yarattı. Herhangi bir eski modelin yerine çıkarılmış, yenilenmiş bir ürün değil. Kendine özgü stili ile çıktı ve çok başarılı oldu.
Zaten artık ticari tarafta sadece rasyonel faydalar yeterli görülmüyor ve müşteri beklentileri sürekli olarak artıyor. Bu anlamda daha konforlu ve duyusal olarak da daha seveceği bir model olması önem kazanıyor. Fiorino'nun bu duygusal ilişkiyi kurduğunu düşünüyoruz.
Alanlar da en çok tasarımını ve stilini beğeniyor.
Eren GÃœLER YAZIYOR
AÅŸağı yukarı yarı yarıya diyebiliriz. Ama son dönemde dizelle benzin arasındaki makasın kapanması dizelin biraz daha az tercih edilmesine neden oluyor. Benzinli araçlar lehine 2-3 puanlık bir oynama meydana geldi.Â
- Fiat 500'ün Türkiye performansı nasıl?
Bizim beklentimiz adetsel olarak çok satmak değil zaten. Çünkü Türkiye pazarında bu tip araçlara ilgi fazla değil. Ama Fiat markasının müşteri gözündeki algısına ve imajına önemli katkılar yaptığını düşünüyoruz.
- En önemli özelliği nedir?
Tasarımı çok özel bir kere. Ayrıca Avrupa'da ikonik bir araç. 1950'lerde çok ciddi başarılar sağlamış, o dönemin jenerasyonunun unutamadığı bir araç. Nostaljik değeri de var. Trend ve kendine öz bir kişiliği var. Bu insanları çok cezbediyor. Ayrıca boyutları itibariyle metropol yaşamına çok uygun. O boyuttaki bir araç ilk kez çarpışma testinde 5 yıldız aldı, bunu da ekleyelim.
- Dünyada en çok satan Fiat modeli nedir?
En çok satan modeli Panda. Bizde de var ama o segment, yani A segmenti toplam pazarın sadece yüzde 1'i. Panda'yı Grande Punto ve Fiat 500 izliyor.
Türkiye'de ise Linea, Albea ve Grande Punto diye gidiyor...
- Bu sene toplam otomotiv pazarı nasıl olur?
Bu sene biraz farklı başladı. Birdenbire talep düşünce pazar yıla büyük bir stokla girdi. Ama biz stoğu çok iyi yönettik ve stok baskısı yaşamadık. Bizim burada bir avantajımız da şuydu: Ağırlıklı olarak yerli ürettiğimiz malları satmamız daha hızlı reaksiyon vermemizi sağladı. İthalat ağırlıklı olan noktalarda bu hız olmadı doğal olarak.
2009'da pazar çok parlak olmaz. Ama 2001'deki gibi çakıldığımız bir yıl da olmayacak, bir durgunluk olacak. Bunu sonucunda toplam pazarda 375 bin araç satılmasını beklliyoruz. Ama burada yüzde 10-20 artı eksi olabilir.
- Fiat olarak özel bir strateji uygulayacak mısınız?
Aslında şu anda çok ciddi fırsatlar var ve biz de fazla abartmadan doğru bir şekilde yapacağımız kampanyalarla müşterilere ulaşacağız. Burada önceden Fiat alan müşterilerimizi de küstürmeden, rencide etmeden avantajlarımızı onların önüne süreceğiz.
Bir de pazarı çok kısa dönemli takip ederek strateji belirliyoruz. Bu dengeli yaklaşım bütün yıl boyunca devam edecek.
- 2009 için yeni bir model var mı?
Bu sene Albea'da yeni bir versiyonumuz olacak. Mart ayında piyasaya süreceğiz. Linea'nın da yeni motoru geliyor. Ayrıca Fiat 500'ün Abarth motor ve Cabrio versiyonunlarını getireceğiz.
- Özel ilgi göstereceğiniz bir model olacak mı?
- Otomobil fiyatları ne olur?
Bir kere şunu söyleyeyim, çok avantajlı bir dönem yaşıyoruz. Her marka yaşanan krizden farklı bir şekilde etkileniyor ve tüketici için çok uygun ürünler var. Ben otomobil alımı için çok doğru bir dönem olduğunu düşünüyorum.
- Önümüzdeki dönemde artar anlamına mı geliyor?
Önümüzdeki dönemde fiyatların artma eğilimi olacak çünkü artan kurlarla birlikte maliyet baskısı da çok yükseldi.
- Pazar ne zaman canlanır?
Çok görüş var ama bence birşey söylemek çok fazla spekülasyon olur, kehanettir... 6 ay sonra canlanır desem neye göre? Var mı öyle bir veri, yok... Kimsenin elinde yok. Ama eninde sonunda bu durgunluk yukarı doğru çıkışa verecek.