Güncelleme Tarihi:
- Halk oylaması ile seçilen yeni vapur hizmete girdi. Tepkiler nasıl?
Bir girin içine, deneyin kendiniz görün. Yolcuları fethetti. İlk seyahati ben yaptım ve 300 kişiye yakın insanla görüştüm. Emin olun herkes çok beğendi.
Â
- Öncekine göre ne farkı var?
Eski nostaljik görüntüsü aynı. Yan balkonu var, açık güvertesi var ve vapur keyfini yaşıyorsunuz. Ama inanılmaz saklı bir gücü var. Eskisine göre daha hızlı, engelliler için rampalar var ve kolaylıkla inip binebiliyorlar. Oturma yerleri çok daha güzel ve modern. İç tasarımı da çok iyi oldu. Yüksek ve ferah camlar var.
Ayrıca sürme iskele bitti, tarihe karıştı. Artık atlama sahnesi de yok bu vapurda. Vapur yanaşıyor, kapaklarını açıyor, aynı anda kapılar açılıyor ve insanlar iniyor. Vapurun yanaşma ve kalkması da çok hızlandı. Özel pervaneler kullandık bunun için. Bu da akrobat bir vapur oldu.
Yeni Fatih Vapuru / Foto-Galeri İstanbul Deniz Otobüsleri (İDO) son dönemde yaptığı ataklarla dikkat çeken bir kurum. Yeni feribotlar, vapurlar, yeni hatlar derken İstanbul trafiği için hazırladığı bir projenin startını da bu yıl veriyor. İ Eren GÜLER YAZIYOR
- DiÄŸer yeni vapurlar ne zaman gelecek?
Mart'ta Kadıköy gelecek, üçer aylık periyolarla da Beyoğlu, Beykoz ve Sarıyer vapurları gelecek. 2009 sonuna kadar beşi de tamamlanmış olacak.
- Eskilere ne olacak?
Onları yenileyip modernize edip kullanmaya devam edeceğiz. Mesela Barış Manço vapuruna 2 milyon dolar harcayıp yeniledik. Bize yeniler gelecek ama mevcutları da koruyacağız.
Biz 4 sene önce şehirhatlarını aldığımız zaman 'eyvah vapurları yok ediyorlar, eyvah iskeleler gidiyor" diyorlardı. Hep beraber gördük, ne kadar büyük bir değişim yaşandı İDO ile. Bir kere 20 sene sonra ilk kez vapur getirdik. En son gemi 20 yıl önce gelmişti.
- Yeni proje var mı?
Var, şimdi de Haliç motorları geliyor.
- Nedir o?
Bize özel sektörün işlettiği motorlar konusunda da talep geliyordu. Engellilerin de kullanabileceği, daha sessiz, daha güzel, mükemel motorlar... Biz de dedik ki bir örnek olalım ve Haliç'e motor yapalım. Hem ihtiyacımız var hem de turistik seyahat amaçlı olsun. Bizim amacımız bu tasarlayacağımız motorların özel sektöre de örnek olması.
- Nerede yapılacak?
" 2009 sonuna kadar beÅŸ yeni vapur da hizmete girmiÅŸ olacak. " |
- Deniz taksilerin sayısı artacak mı?
Özellikle yoğun saatlerde çok fazla talep oluyor. Ayrıca cuma günleri ve akşamları da çok yoğun. Gelen talebi göz önüne alarak sayısını 7'den 25'e çıkaracağız.
- 2009 için yeni yatırımlar olacak mı?
- Nereden nereye olacak?
Mudanya-Bandıma arasındaki bir bölge ile Ambarlı-Tekirdağ arasında bir bölgeden karşılıklı hat açmayı düşünüyoruz. Şu anda saha araştırması yapıyoruz.
Biz ağır vasıtaları İstanbul'a sokmadan, İstanbul'u by-pass edip tercih edilir bir ulaşım sistemi kurmayı amaçlıyoruz. Nasıl yeni kurduğumuz feribot hatlarında bir anda binlerce kişi geldi, burada da böyle bir sistem kuracağız.
"2009'da 2 yıldır altyapısını çalıştığımız Ro -Ro projesinin startını vereceğiz. " |
- Fiyatı nasıl olacak?Â
Biz bir kamyonun o mesafede harcayacağı yakıttan çok daha ucuza taşıyacağız. Söylediğim bölgede ortalama 150 euro yakıt gidiyor. Bizim iddiamız da o zaten: Yakıt fiyatının altına taşıyacağız.
- 2009'da ne kadarı yapılmış olacak?
Yollar, iskeleler ve gemi yapımı ile ilgili çalışmalar başlayacak.
- Taşımacılık ne zaman başlar?
Bu 3 yılık bir süreç. Gemilerin üretilmesi, iskelelerin yapılması, bağlantı yolları, depolama alanları derken 2012-2013 gibi araçları taşımaya başlarız.
- Tek bir hat mı olacak?
Başlangıçta bir tane açacağız. Ama ondan sonraki süreçte ne olur? Feribotlar da ilk geldiğinde Yalova ile başladı, şimdi Bandırma, Bursa derken birçok yeni hat oluştu. Doğru bir proje yaparsanız ve altyapısını ne kadar iyi çalışırsanız o kadar çok sıçrarsınız. Biz, açacağımız Ro-Ro hattından sonra Marmara'da birçok Ro-Ro hattının daha açılacağına inanıyoruz. Bu potansiyeli gördük.
- 2009'da Ro-Ro projesi haricinde ne olacak?
" Harem-Sirkeci hattını çok güçlendireceğiz. |
- Kaç tane?
Sayısı henüz belli değil.
- Yeni hatlar açılacak mı?
Yeni hat planı yok ama mevcut hatları güçlendireceğiz.
- Özel önem vereceğiniz bir hat olacak mı?
Harem-Sirkeci'yi çok güçlendireceğiz. Biz Harem-Sirkeci ile çok ciddi bir çözüm üretiyoruz trafiğe.
Harem-Sirkeci bir by-pass noktası oldu. Artık insanlar orada bekleme olmayınca, alan olunca gelmeye başladı. Kullanan sayısı günde 2 binden 12 bine çıktı. Orada ilave gemilerle potansiyeli artıracağız.
-BaÅŸka?
Ayrıca Boğaz'da karşılıklı geçişler yapacak yeni hatlar düşünüyoruz. Mesela Boğaz'da İstinye'den karşısına cross taşımacılık yapacağız. Köprüye yönlendirmeden hemen karşı tarafa ulaşmalarını sağlayacağız.