THY için kriz yok, büyümeye devam ediyoruz

Güncelleme Tarihi:

THY için kriz yok, büyümeye devam ediyoruz
Oluşturulma Tarihi: Kasım 10, 2008 00:00

Haberin Devamı

Fotoğraflar: İsa Çakır

- Yeni uçak alma planı krizden önce mi yapıldı?

Evet, bu kararı önceden vermiştik ve bizim filo programımız kapsamındaydı.

- Peki bu krizi gördükten sonra bir pişmanlık olmadı mı?

Yok hayır. Herhangi bir pişmanlığımız yok. Biz 70 yaşında bir şirketiz ve bu ileriye dönük bir yatırım programı.

- O zaman krize bir tür meydan okuma diyebilir miyiz?

Bence çok doğru bir algı değil. Sonuçta havacılık sektörü içerisinde ürün kalitesini artırıp fiyatlarını yönetebilen çok fazla havayolu yok. Bunu yapamayanlar için bir kriz durumu var ama yapabilenler için bir kriz söz konusu değil.

Türk Hava Yolları global piyasalarda yaşanan krize rağmen geçtiğimiz günlerde verdiği 105 uçaklık siparişle dikkat çekti.

Eren GÜLER YAZIYOR

Yaşanan ortamın THY için kriz olmadığını söyleyen Genel Müdür Temel Kotil, ileriye dönük olarak yatırımlara devam ettiklerini anlattı. Krizin THY için fırsat olacağını üstüne basa basa söyleyen Kotil ile şirketin mevcut durumunu, Anadolujet'i, büyüme planlarını ve sektörü konuştuk...

Haberin Devamı

Röportaj yarın da devam edecek...

THY için kriz yok. Biz büyümemize devam ediyoruz.

- Hiç mi tedirginlik yaratmıyor mevcut ortam?

"THY için kriz yok. Biz büyümemize devam ediyoruz."

Hayır. Dünyada havacılık sektörü küçülüyor, biz de ise büyüme aynı hızla devam ediyor. THY'nin marka algısı, servis kalitesi ve ağının genişlemesi bize talebi artırıcı yönde geri dönüyor. Global anlamdaki talep azalması, bize gelen talep artışı ile kompanse ediliyor. Dolayısıyla büyümemizde bir azalma yok.

- THY için bir fırsat olacak mı?

Tabii. Bizim coğrafi konumumuz büyümemize çok yardımcı oluyor. Her değişiklik sektöre de etki yapar bize de yapar. Mesela akaryakıt fiyatları bu kadar yüksek olmasa veya ekonomi daralmasa daha iyi olurdu. Fakat biz bunları diğerlerine göre daha kolay yöneten bir şirketiz.

Haberin Devamı

Global pazarda başarılı ve başarısız havayolları olacak. Başarısızlar bunu kriz, başarılılar da fırsat olarak algılıyor. Biz de global bir marka haline geldiğimiz için olayı bir kriz olarak algılamıyoruz. Daha önce yaptığımızı bir daha yapacağız ve rekabet alanında çalışacağız.

ABD'deki büyük havayolları zarar açıklıyor, bazılarının kârlarında  büyük düşüşler oluyor. Biz onlara göre daha hareketli bir havayoluyuz, onlar doyuma gelmiş durumda. Bu bizim için bu önemli bir avantaj. Biz krizden ziyade avantajları konuşuyoruz.

- Yeni bir havayolu satın alma planı var mı?

" Biz krizden ziyade avantajları konuşuyoruz."

Biliyorsunuz Bosna Havayolları'na verdiğimiz bir teklif var. Orada işlemler
/images/100/0x0/55eaecb9f018fbb8f89f7449
devam ediyor. Resmi sonucun gelmesini bekliyoruz. Bosna Havayolları'nda hissedar olabilme konusunda kararlıyız.

Haberin Devamı

- Petroldeki düşüş bilet fiyatlarını etkileyecek mi?

Akaryakıt gideri bizim toplam maliyetimizin yüzde 28'ini oluşturuyordu, yüzde 35'e kadar çıkmıştı. Şimdi tekrar yüzde 28'e geri gelecek. Bunun da muhakkak
yolcuya yansıması olacak.

- Ne zaman?

" Petrol fiyatlarındaki düşüş biletlere de yansıyacak. "

Bizim biletlerimiz pazar ekonomisi mantığı ile satılıyor. Amacımız uçağın yüzde 75-80 dolu gitmesini sağlamak. Fiyatlar da o doluluğu sağlayacak şekilde ayarlanıyor. İyi bir tüccar olduğumuz için daha çok mal sürüyoruz piyasaya ve fiyatlar düşüyor.

Bir bilgisayar sistemi var ve bu sistem maliyetlre göre otomatik olarak fiyat ayarlıyor. O yüzden herhangi bir zaman fiyatlar düşecek diyemiyoruz çünkü her gün yeniden belirleniyor.

Haberin Devamı

- Anadolujet nasıl gidiyor?

Anadolujet iyi gidiyor. Bu sonuçta farklı bir marka. Biz Anadolujet ile Ankara'yı çok ciddi bir merkez haline getirmek istiyoruz.

/images/100/0x0/55eaecb9f018fbb8f89f744b
Anadolujet'in Ankara merkezli uçtuğu bölgelere önceleri THY uçuyordu. Fakat Anadolujet markası ile uçan yolcu sayısını ikiye katladık. Amaç bu bölgelerdeki uçuş sayısını artırmak ve böylece yurtdışından gelenlerin de beklemeden diğer illere uçmasını sağlamak. THY uçarken daha az frekans yapıyordu, transit getirdiğimiz yolcuyu daha çok bekletmek zorunda kalıyorduk.

- Hedefiniz nedir?

"Bizim personelimiz bir hizmet personelidir, satıcı veya kasiyer değildir."

Yıllık hedef 2 milyon yolcuya ulaşmak.

Haberin Devamı

- Anadolujet'te ikramlar para ile mi?

Yok hayır. Daha basit bir ikram var ama bu daha ucuz olsun diye değil, daha kısa uçuşlar olduğu için...

THY uçuş içinde satış yaparak personelini bir satış personeli haline getirmez. Bizim personelimiz bir hizmet personelidir. Uçuş emniyetinden sorumludur, satıcı veya kasiyer değildir.

- Doluluk oranları nedir?

Doluluk oranları yüzde 85. Aynı hatlara THY uçarken yüzde 65'ti.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!