Güncelleme Tarihi:
Ergenler çocuklara göre iki kat fazla
Küresel ölçekte bakıldığında, ilköğretim çağındaki 11 çocuktan biri okul dışındayken, ortaöğretimde her 5 ergenden biri okula gidemiyor. Dolayısıyla, ergenlerin okul dışı kalma olasılıkları daha küçük çocuklara göre iki kat daha fazla olduğu görülüyor. Rapor çocuklar yaşça büyüdükçe okula hiç başlamama ya da okul terk riskinin de arttığını gösteriyor.
121 milyon okulsuz
Rapor uluslararası sözlere rağmen toplamda 121 milyon çocuğun ya okula hiç başlamadığını ya da başlayıp daha sonra bıraktığına işaret ediyor. Eldeki veriler, 2007’den bugüne sayının azalmasında hiçbir değişim olmadığını gösteriyor.
En fazla etkilenenler çatışmaların kucağında olanlar
Veriler bu durumdan en fazla etkilenenlerin, çatışma ortamlarında yaşayan, çalışan ve etnik köken, cinsiyet ve engellilik gibi nedenlerle ayrımcılığa maruz kalanlar olduğunu belirtiyor. Ayrıca, politikalarda önemli bir iyileşme sağlanmadığı sürece eğitime erişimde daha önce sağlanan ilerlemelerin de kaybedileceği raporda dile getirilenler ayrıntılar arasında.
“Bu rapor bir uyandırma alarmı”
“Daha fazla öğretmen, sınıf ve kitap dezavantajlı çocuklara ulaşmak için yeterli değil” diyor UNESCO Genel Direktörü Irina Bokova. “Çatışmalar nedeniyle yerlerinden olan ailelere, evlerine kapanmaya zorlanan kızlara, engellilere ve çalışmak zorunda olan daha milyonlarcasına ulaşmak için özel hedef gözeten müdahalelere ihtiyaç var. Fakat bunların bir maliyeti var. Bu rapor bir uyandırma alarmı. Kaynakları, her çocuk için temel eğitimi mutlaka güvence altına alacak şekilde harekete geçirmeye yönelik bir çağrı…”
Okul dışılık oranı Eritre ve Liberya’da en yüksek
Eritre’de okul çağındakilerin nüfusunun yüzde 66’sı, Liberya’da ise yüzde 59’u okula gidemiyor. Birçok ülkede, başta kızlar olmak üzere büyük çocuklarda okul dışılık oranı daha yüksek. Pakistan’da 12-15 yaş aralığındaki kızların yüzde 58’i okula gitmezken bu oran erkek çocuklar için yüzde 49.
Yoksulluk
Rapora göre yoksulluk eğitimin önündeki en büyük engel. Nijerya’da en yoksul hanelerde yaşayan çocukların üçte ikisi okula gidemiyor. Bunların yaklaşık yüzde 90’ı muhtemelen bir da gidemeyebilir. Bunun yanı sıra Nijerya’da en varlıklı ailelerin çocuklarının yalnızca yüzde 5’i okul dışında.
Marjinal konumdaki çocuklar öncelikli
UNESCO ve UNICEF yeni politikaların, eğitime erişimi ve eğitim kalitesini geliştirici daha kapsamlı çabaların bir parçası olarak özellikle marjinal konumdaki çocuklara odaklanması gerektiğini birçok platformda dile getiriyor. Hükümetlerin bu çocukların akibeti hakkında daha fazla veriye ihtiyacı var. Rapor, daha iyi veri toplanması için gerekli yatırımların yapılması çağrısında da bulunuyor. Daha iyi istatistik ve yenilikçi araçlarla, eğitim fonlarını daha etkili biçimde tahsis etmelerinde hükümetlere ve donörlere büyük sorumluluk düştüğünün altını çiziyor.
Raporun ayrıntılarına ‘www.uis.unesco.org’ dan ulaşabilirsiniz.