Güncelleme Tarihi:
Uzmanlar Türkçe ile din kültürü ve ahlak bilgisi sorularının kolay olduğunu belirterek, “Matematik soruları bu sınavda çok daha zordu ve ayırt edici nitelikteydi” dedi.
Milli Eğitim Bakanlığı tarafından (MEB), Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) sistemi kapsamında ortaokul 8’inci sınıf öğrencilerine yönelik düzenlenen ikinci dönem ortak sınavlarının ilk oturumları dün yapıldı. Yurtiçi ve yurtdışında toplam 986 sınav merkezinde, 15 bin 814 okulda, 91 bin 8 salonda gerçekleştirilen sınavlara, 1 milyon 271 bin 273 öğrenci katıldı. Ortak sınavların dün yapılan birinci oturumunda, sırasıyla Türkçe, matematik, din kültürü ve ahlak bilgisi yazılıları yapıldı. Bugünkü ikinci oturumlarda ise fen ve teknoloji, TC inkılap tarihi ve Atatürkçülük ile yabancı dil sınavları uygulanacak. Yazılılarda aileler de çocuklarını yalnız bırakmadı. Sabah çocuklarını sakinleştirmeye çalışarak okul bahçesinde toplanan veliler, sınav sırasında kapı önlerinde beklemeye devam etti. Bazı veliler yeni sistemin daha iyi olduğunu, bazıları da tek sınavın daha az stres yarattığını savundu.
Aileler farklı görüşte
İstanbul Fatih’teki Çapa Atatürk Ortaokulu’nda sınava giren öğrencilerden Mert Altun, heyecanlı olduğunu belirterek, “İyi bir anadolu lisesine girmek istiyorum. Şimdi konular daha fazla ama dershaneye de gidiyorum ve iyi çalıştım. Ablam da destek oldu. Bu sistem iyi oldu bence” diye konuştu. Mert Altun’un babası Aydın Altun da, TEOG’un daha iyi olduğu görüşünde. Çünkü Aydın Altun’a göre, tek sınav daha fazla stres yaratıyordu: “Sistem güzel, en azından bir sınava bağlı değil. Heyecan ortadan kalkıyor. Normal sınav varmış gibi bir hava da verdi. Daha önce kızım girmişti SBS’ye, tek sınava bağlı olduğu için çok heyecanlanmıştı. Ama yine de heyecan oluyor.”
Annem daha heyecanlı
Velilerden Yasemin Tekin’e göre ise tek sınav daha az stres yaratıyordu: “Daha önce iki kızım SBS’ye girmişti, tek seferde bitmişti, şimdi daha çok stres yarattı bizde. Öğrencide de daha fazla stres var. Tek sefer olunca daha rahattık.” Özel sınıfta tek başına sınava giren Cem Öner adlı engelli öğrenci ise Türkçe sınavının ardından şunları söyledi: “Türkçe basitti, 2-3 soruda takıldım ama diğerlerinden sorunum yok. İlk dönem sınavlarım biraz kötü geçti, şimdi daha iyi çalıştım. Fen sınavından biraz endişeliyim. Sınıfta yalnız giriyorum sınava. Annem heyecandan ağladı getiremedi beni, kuzenim getirdi. Annem daha çok heyecanlı.”
Yorum gerektiren sorular
Uğur Dershaneleri, Bilfen İlköğretim Kurumları ve Fen Bilimleri Dershanesi bölüm başkanlarının ikinci dönem TEOG değerlendirmesi şöyle:
"Türkçe'de anlam-yorum soruları bu yılda belirleyiciydi. Bakanlık sınav müfredatına uygun sorulardı. Dil bilgisi soruları bikaç kazanımın birleştirildiği ve gerekli bilgiye sahip öğrencilerin çözebileceği nitelikte, ayırt edici sorulardı. 8'inci sınıf kazanım listesinde yer almayan ancak 6 ve 7'inci sınıf kazanımlarına ait, birinci sınavda soru getirmeyen bir başlık olan 'Edebi Bilgiler' konusundan da bir soru geldi. Öğrenciler bu soruyu geçmiş yıllardaki bilgilerine dayanarak cevapladılar. Genel olarak kazanımlara uygun ve hiçbir hata içermeyen bir sınavdı. Ayırt edici, zor diye nitelenebilecek bir soru yok. Soruların tamamını doğru yapan öğrenci sayısı çok fazla olacaktır. Kasım ayında yapılan TEOG sınavına göre matematik soruları bu sınavda çok daha zordu ve ayırt edici nitelikteydi. Soru dağılımlarında öngördügümüz gibi geometri ağırlıktaydı. 2013 ve önceki yılların SBS soruları ile benzerlik gösteriyor. Soruların zorluk seviyesi sebebiyle pek çok öğrenci cevaplarını kontrol etme fırsatı bulamazken zaman yönetimini doğru yapabilen öğrenciler farklarını burada ortaya koydular. Öğrenciyi düşünmeden sonuca götüren sorulardan çok yorum ve analiz yapmayı gerektiren sorular yer aldı. Bu nedenle yerleştirmede asıl sıralamayı bu sınavın oluşturacağı söylenebilir. Din kültürü soruları açık, anlaşılır, kolay ve net sorulardan oluştu. Öğrencinin kavram bilgisini ölçen sorulara fazlaca yer verildi. Geçen sınavda olduğu gibi hadis ve ayet yorumlamaya ve bilgiyi sorgulamaya dayanan sorular daha ağırlrklı oldu. Sorular kitabi bilgilere göre hazırlandığı için bilgi iksiği olmayan ve yorum katmadan soruları çözen öğrencilerin başarılı olması bekleniyor."