Güncelleme Tarihi:
İzmir Ticaret Odası (İTO) Başkanı Ekrem Demirtaş, düşüşün 103 yolcu getiren bir firmanın İzmir’i rotadan çıkarmasından ve gemilerin ekonomik kriz nedeniyle eskisi gibi dolu gelmemesinden kaynaklandığını söylerken İzmir’in Venedik’in yerine ’homeport’ olabilmesi için çalışmaya başladı. Sun Express’in 12 uçağının Avrupa ülkelerinden doğrudan İzmir’e uçması ile 2016 yılında İzmir dev gemilerin ana çıkış limanı olacak.
Dünyada hızla gelişen ve bulunduğu kente oldukça yüklü gelir bırakan kruvaziyer turizminde
İzmir’e 11 yılda bin 529 gemi, 3 milyon 404 bin 134 yolcu getirdi. Kruvaziyer turizmin gelişmesine büyük katkı koyan İTO Başkanı Ekrem Demirtaş, son aylarda gelen turist sayısının düşmesiyle karamsarlığa düşmediklerini aksine İzmir’in ’homeport’ adı verilen ana çıkış limanı düzenlemesine giderek, turist sayısını artırmayı hedefledikleri söyledi. Demirtaş, çalışmanın içeriğini DHA’ya şöyle anlattı:
"VENEDİK’İN YERİNE İZMİR HOMEPORT OLMALI"
"Kruvaziyer turizm homeport olmalı ki gelen turist, kruvaziyere binmeden önce 1-2 gün İzmir’de kalsın. Gemi geldi buradan tura başlayacak. Yolcular ilk kez buradan binecek. Bunun için düzenlemeler lazım. Mevcut durumda İstanbul üzerinden İzmir’e gelse check-in nerede yapacak, valizler nasıl gemiye taşınacak, liman yapılabildi mi? Bütün bunlar olmadıktan sonra biz kruvaziyer turizmde şirinlikler yaparak birtakım avantajlar sağlayarak sıkı diyaloglar kurarak belli bir yere kadar götürdük, götürüyoruz. Ancak bu sektörde kartlar yeniden karılıyor. Homeport olarak kullanılan Venedik, artık büyük gemileri almıyor. O tarihi kent içinde kanallardan geçerken kruvaziyerin burnunu römorkörler itiyor da öyle geçiyor. O kadar keskin yerler var. Artık o yoğunluğu Venedik istemiyor. Gemiler yeni bir ev arıyor. Costa, Venedik’ten çıkardılar İstanbul’a geldi. Ancak İstanbul pahalı, trafiği yoğun. Bir süre sonra orada yapmakta zorlanabilirler. Havalimanından iki saatte geliyorlar. Kruvaziyer yolcusu bunu kabul etmez. İstanbul’daki uçak seferleri daha pahalı."
"2016 YILINDA ROTA İZMİR OLABİLİR"
"İzmir’in bir şansı var. Venedik’in yerine İzmir olmalı. Barcelona temaslarımız bu yönde. 2015 yılını programlamışlar çünkü şu an bilet satıyorlar ama 2016 yılında biz bunların rotasını İzmir’e çevirebiliriz. Üçkuyular’da sekiz geminin yanaşacağı bir liman yapalım demiştik. O zaman yapabilseydik bugün bunların hiçbirini tartışmıyorduk ve Avrupa’nın Akdeniz ve Karadeniz’de Adriyatik’te dolaşan gemilerin evi burası olacaktı. Bu koşullarla nereye gelecek. Üç gemi yanaşıyor dördüncü gemi yanaşamıyor. Biz eski Bakanımız Binali Yıldırım’a çok şey borçluyuz. Ayakbastı 10 dolardı, 1 dolara düşürdü, liman ücretlerini düşürdü buna rağmen yine de pahalı. Pire bizim yarımız kadar. Ancak Pire’ye insanlar gitmek istemiyor indiklerinde ellerinde pankartlarla grev yapan işçileri görmek istemiyorlar. Bizde istikrar var. Kentimiz son derece güzel. Herşeyimiz var. Ulaşım yolları olmadan insanları buraya getirmeden gemiye bindirmeden olmaz. Liman ne zaman ihale edilir ne zaman yapılır bizim bunları beklemeye tahammülümüz yok. Biz şu an bugünkü altyapıyla 2016 programlarını yaptırmaya çalışıyoruz. İzmir’den Avrupa’ya uçan bazı havayolu şirketlerimiz var. Sun Express’in 12 uçağı gelecek. Biz 12 uçağı Avrupa’nın önemli şehirlerine uçarabilirsek homeport olabilmek için tek eksiğimiz terminal kalır. Onu da TAV ile görüşüp check- in işlemlerini havalanlarında yaptırabilirsek bagajlarını gümrüklü olarak mühürlü araçlarla doğrudan kruvaziyer gemisine götürebilirsek homeport olarak kullandırabiliriz. Tüm bu çalışmaları şu anda nakış gibi işliyoruz. Bütün hatları belirliyoruz. Hangi şehirlere uçuş istediklerini soruyoruz. Bunlarla ilgili görüşmelere başlıyoruz."
"TURİST SAYISININ DÜŞMESİNE SEVİNENLER VAR"
"Kruvaziyer gemileri güneşi takip ederler. Bu güneş ve kentin güleryüzlü insanları oldukça az ama çok turist buraya gelecektir. Turist gelirken liman başına yolcu ücretine de bakıyor. Gemiler Karaburun’dan Liman’a girerken 80 mil yol yapıyor. Yakıt masrafları da firmaları zorluyor ama İzmir o kadar güzel bir yer ki İzmir’i turdan çıkaramıyorlar. Geçen yıl bize 103 bin yolcu getiren bir firma başka bir limana gitti. Turist sayısının düşmesinin ana kaynağı bu. Bir de gelen yolcu gemileri dolu gelmiyor. Ekonomik kriz nedeniyle sayıda eksiklikler var. Sayı, düşebilir, çıkabilir ama İzmir’in kruvaziyer turizmindeki yerini ve başarı hikayesini firmalar biliyor. Benim bir endişem yok. Felaket tellallığı yapanlar hatta sevinenler var. İTO takip ediyor ya ’aman düşsün’ diyorlar. Umurunda değil İzmir’in çıkarları."
"YERELDE ENGELLERLE KARŞILAŞMAYA ALIŞTIM"
"Biz, üç yıl Avrupa’nın en iyi kruvaziyer destinasyonu seçildik. Yolcu salonunun tuvaletinin temizliğini yaptırıyoruz, otobüslerin çöplerini biz temizliyoruz. İhraç mallarının görüntülerini bez pano ile kapatıyoruz. Limanda her gemiyi iki personel karşılıyor. Dokuz dilde rehber dağıtıyoruz. İki görevlimiz sürekli limanda. Hiçbir şikayet yok. Turistler ellerine haritalarını alıyorlar, dolaşmaya başlıyorlar. Keşke daha teknolojik yapabilseydik. IPhone’lara yüklenecek programla turist her geldiği noktada ne olduğunu dinlemesi için sanal bir rehberlik sistemi kuracaktık. Bununla ilgili İZKA’ya (İzmir Kalkınma Ajansı) proje verdik. İZKA reddetti. Mali durumumuz uygun değilmiş ve ilgililiğimizde zayıf not almışız. İZKA da böyle bir İZKA. Yerelde engellerle karşılaşmaya o kadar alıştım ki artık hiç üzerinde durmuyorum. İzmir’e 500 bin turist geliyor. Bu bir komedi. Kruvaziyer olmasa milyonu geçme şansımız yok. Türkiye’deki kruvaziyer turizminin farkındalığını biz yarattık. Kruvaziyer gemilerin yanaşacağı limanların birliğini kurduk. İTO olarak tüm Türkiye’nin kruvaziyer turizmini yönetiyoruz. Devletten bir lira yardım almıyoruz."