Güncelleme Tarihi:
İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin deniz ulaşımının geliştirilmesi amacıyla sipariş verdiği karbon kompozit malzemeyle yapılan katamaran tipi 15 yeni yolcu gemisinden ilki olan "Çakabey’, geçen 8 Şubat’ta İzmirlilere tanıtıldı. Ancak, hizmete girmesi gecikti. Buna, dizayn ve üretimin kontrolünü yapan dünyaca tecrübeli klas kuruluşu Norveç Loydu DNV’nin tespit ettiği donanımdaki bazı eksiklikler nedeniyle klas belgesini bunların tamamlanmasından sonra verecek olması neden oldu. Ayrıca belediyenin ilgili birimlerinin tespit ettiği gemi konforuyla ilgili bazı eksikler nedeniyle degeçici kabul yapılamadı. Üretici firma Özata Tersanecilik’e eksikliklerin tamamlanması için ek süre verildi. Ekipler, Mart ve Nisan ayı süresince Norceç Loydu yetkililerinin gözetiminde Üçkuyular İskelesi’nde bağlı Çakabey’in eksiklerinini tamamladı.
GELECEK HAFTA LİMAN BAŞKANLIĞINA BAŞVURU
Norveç Loydu’nun uzun yol gemilerinde geçerli tüm malzeme, ekipman ve sisteminın kısa sürede tamamlandığını belirten Belediye yetkilileri, ihale şartnemesinde yeralan geminin konforuyla ilgili de eksikiğin kalmadığını belirtti. Norveç Loydu’nun gelecek hafta içinde klas belgesini iletmesini beklediklerini, belediyenin de geçici kabulü tamamlamak üzere olduğunu belirten yetkililer, bir hafta içinde Liman Başkanlığı’na yüzebilir belgesi almak için başvuru yapabileceklerini söyledi.
9 EYLÜL GEMİSİ DE GECİKTİ
Özata Tersanecilik’te yapımı tamamlanan ve suya indirilen ikinci gemi olan 9 Eylül gemisinde de Çakabey’de olan eksiklikleri ve düzenlemeler tamamlanıyor. Mart ayında teslimi yapılması planlanan gemi bu nedenle Nisan ayı sonunda İzmir’e yola çıkacak. Diğer yapımı devam eden gemiler de buna göre üretilecek. Çakabey’de tamamlanan eksiklikler arasında ikinci radar, iletişim sistemiyle ilgili eklentiler, navigasyon için yedek güç ünitesi sistemi, bazı malzemelerle ilgili sertifa eksiklikleri, bebek arabaları, engelli yolcular için düzenleme, güvertede su birikmesi olduğu belirtildi.
YOLCULAR İLK YIL YÜZDE 25 ARTACAK
Yeni gemilerin İzmir’deki ilk yılında, deniz ulaşımından yararlanan toplam yolcu sayısını yüzde 25 oranında arttırması öngörülüyor. En son geminin geleceği 2017 yılında ise bu oranın yüzde 100’e ulaşması bekleniyor. Yani şu anda yıllık 13 milyon 500 bin olan yolcu sayısı ikiye katlanarak 27 milyon kişinin ulaşımda deniz yolunu kullanması hedefleniyor. Bu da kent içindeki trafik yükünü büyük ölçüde rahatlatacak. Özel malzemeden yapılan yeni gemilerin hafif ve daha süratli olması nedeniyle yolculuk süresinin kısalmasıyla; ulaşımda entegrasyon kapsamında uygulanan 90 dakika boyunca sınırsız binişlerle deniz kullanımının artacağı da düşünülüyor. Yeni gemiler iniş, binişle 8 dakikada Konak-Karşıyaka seferi yapabiliyor. Mevcut gemilerle bu ancak 20 dakikada gerçekleşebiliyor.
KONFORLU GEMİLER
Yeni gemiler katamaran gövde tipinde imal edildi. Yapı ana malzemesi, çelikten daha sağlam, alüminyumdan daha hafif, dayanıklı, daha uzun ömürlü, işletme maliyetleri düşük karbon kompozit malzemeden üretildi. 13 adet geminin işletme hızı (saatte) 18 deniz mili, 2 adet geminin işletme hızı saatte 30 deniz mili olmak üzere 15 adet gemi inşa edilecek (Mevcut gemilerin hızı saatte 9-10 deniz mili). Gemilerin tam elektronik kontrol sistemi ve manevra yeteneği var. Bu sayede gemilerin iskelelere yanaşma ve ayrılmaları çok kısa sürede gerçekleşebilecek. Gemiler iç ve dış körfez taşımacılığında İzmir’in ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde planlandı. Gemilerin boyları 38 metre, enleri ise 11.5 metre olarak üretildi. İç körfez gemileri 420, dış körfez gemileri 400 kişi kapasiteli yapılıyor. Gemilerde ayrıca fiziksel engelliler için araçlarına uygun yer olacak. Gemilerde bebek bakım masası,n ormal tuvaletler ve engelli tuvaleti bulunacak. İki katlı gemilerde Birinci kat kapalı alan, ikinci kat kapalı ve açık alanlı yapılıyor. Gemide bisiklet parkları bulunacak. Böylece bisiklet kullanıcıları da gemilerde daha rahat bir yolculuk yapabilecek. Gemiye binecek yolcuların evcil hayvanlarını taşıyabilmeleri için en az 3 adet birbirinden bağımsız evcil hayvan kafesi yeralacak. Yolcuların bavul ve çantalarını koyabilecekleri bavul rafı ve alanları var. Yazın terletmeyecek, kışın üşütmeyecek derecede iklimlendirilmiş (klimalı) kapalı yolcu salonları öngörüldü. Gemilerde kablosuz internet donanımı bulunacak.
DHA-Bölge - Türkiye-İzmir - Utku BOLULU
2014-04-18 13:21:40