Güncelleme Tarihi:
DÜNYADA geleceğin yakıtları hangileri olacak, hangi tür yakıtlar çevreye daha az zarar veriyor, petrolün sonu ne zaman gelecek gibi soruların yanıtları tartışılırken, diğer yandan yakıt konusunda gençleri inovasyona teşvik eden Shell Eco-Marathon gibi etkinlikler ileriye yönelik ipuçları veriyor. Shell Eco-Marathon’a her yıl üniversite ve liselerden katılan öğrenciler, yalnızca bir litre yakıtla en hızlı gidebilen aracı tasarlayıp yarıştırıyor. Bu yıl Londra’da düzenlenen ve 29 Avrupa ülkesinden 200’ün üzerinde takımın katıldığı Eco-Marathon’da, yeni rekorlara da imza atıldı. Yarışmanın en iyi sonucuna imza atan Fransız Microjoule-La Joliverie takımı, bir litre yakıtla 2 bin 606 kilometre gitmeyi başardı. 1 litre yakıtla Londra’dan Edirne’ye kadar gidebilen bu araç, Shell Eco-Marathon Avrupa’nın bu yılki en verimli aracı oldu.
DERECEYE GİRDİLER
Bu yıl 31’incisi düzenlenen ve katılan lise, üniversite öğrencilerini enerji tasarruflu araçlar tasarlamaya, üretmeye, test etmeye teşvik eden Shell Eco-Marathon’da, Türkiye’yi 16 takımla üniversite ve liselerden 165 öğrenci temsil etti. Türk öğrencilerin ürettiği araçlar, kendi kategorilerinde Avrupa’nın en verimli araçları arasına girmeyi başardı. İstanbul Üniversitesi Hidroist takımı, hidrojenle çalışan şehir konsepti araçlarıyla Avrupa 5’incisi olma başarısını gösterdi. Eskişehir Üniversitesi Hidroana takımı, hidrojenle çalışan prototip araçlarıyla Avrupa 7’ncisi oldu. Orta Doğu Teknik Üniversitesi METU-CET takımı, elektrikle çalışan prototip araçlarıyla 24’üncü olurken, İstanbul Teknik Üniversitesi Facilis takımı benzinle çalışan prototip araçlarıyla 27. sırada yarışmayı bitirmeyi başardı. İstanbul Üniversitesi Hidroist takımı ayrıca bu yıl ilk kez düzenlenen Dünya Sürücüler Şampiyonası’na katılım hakkı elde etti. Öte yandan Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) ve Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) işbirliği ile ikincisi düzenlenecek Shell Eco-Marathon Türkiye, 2-3-4 Eylül’de gerçekleşecek.
BİRİNCİ CNG’Lİ
29 ülkeden katılan 200’ü aşkın öğrenci, Eco-Marathon’da en az yakıtla en uzun mesafeyi gitmek için yarıştı. Prototip kategorisinde araçlar için amaç her şey pahasına maksimum yakıt verimliliğini sağlamak olurken, şehir konseptinde araçların pratik ve günlük hayatımızda kullandığımız araçlara benzer olmaları da bekleniyor. Yarışı kazanan Microjoule-La Joliverie takımı sıkıştırılmış doğalgaz (CNG) ile çalışan araç dizayn etti.
FOSİL İÇİN 50 TRİLYON $
TÜRKİYE’DEN katılan 165 öğrencinin heyecanını paylaşmak üzere takımları ziyaret eden Shell Türkiye Ülke Başkanı Ahmet Erdem, “Shell olarak inovasyonu hem Türkiye’de hem de dünyada teşvik etmek için çalışıyoruz” dedi. Sorularımızı da cevaplayan Erdem, Türkiye’de kaçak akaryakıt sorununun yoğun çalışmalarla bitirilmek üzere olduğunu söyleyerek, “Devlet aynı zamanda vergi kayıplarının da önüne geçmiş oldu. Bir yandan da 10 numara yağ kullanımı da oldukça azaldı” dedi. Erdem, “Bütün enerji ihtiyacının alternatif veya yenilenebilir enerji kaynaklarından karşılanması için uzun bir geçiş süreci gerekiyor. Şu anda fosil kaynaklı yakıtlara dünya üzerinde 55 trilyon doların üzerinde bir yatırım var. Bunu bir anda sıfırlayıp ‘Biz şuna geçtik’ demek kolay değil. Ayrıca yenilenebilir enerjiden daha fazla faydalanabilmemiz için, elektriği çok daha fazla alanda kullanmamız lazım. Şu anda dünyadaki enerji tüketiminin yüzde 18’i elektrik” dedi.